Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16499
Titre: "التجريب الفني في الشعر الجزائري المعاصر" "سليمان جوادي والأخضر بركة أنموذجين"
Auteur(s): بن فريحة, لبنى
طلحاوي, إكرام
Mots-clés: التجريب
الشعر الجزائري المعاصر
القصيدة
التشكيل البصري
Date de publication: 2025
Editeur: جامعة ابن خلدون
Résumé: يهدف هذا البحث لدراسة مسار تطور الشعر الجزائري المعاصر وتحولاته الفنية والجمالية, من خلال تتبع نشأته والظروف التي أثرت في بنائه وتوجهاته، وقد تم التركيز على كيفية إنتقاله من الأشكال التقليدية إلى آفاق جديدة أكثر تحررا وتعبيرا عن الذات والواقع. وقد برز دور الشعراء في تجديد القصيدة وتجاوز النموذج العمودي نحو أشكال حديثة تعبرعن رؤى معاصرة، وفي الجانب التطبيقي تم تحليل نماذج شعرية كشفت عن تجليات التجريب الفني في " اللغة، الصورة، التشكيل البصري، الإيقاع " مما يدل على وعي إبداعي يسعى إلى التغييري بحرية وجمالية عن تحولات الإنسان والمجتمع الجزائري.
Description: This research aims to study the development path of contemporary Algerian poetry and its artistic and aesthetic transformations by tracing its origins and the circumstances that influenced its structure and orientations. The focus is placed on how it transitioned from traditional forms to new horizons that are more liberated and expressive of the self and reality. The role of poets in renewing the poem and moving beyond the classical vertical model toward modern forms that reflect contemporary visions has been highlighted. In the applied section, poetic samples were analyzed to reveal manifestations of artistic experimentation in "language, imagery, visual structure, and rhythm," indicating a creative awareness that seeks change with freedom and aesthetics, in line with the transformations of the individual and Algerian society.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16499
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.46.pdf2,73 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.