Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16486
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorطاليبي, بشرة-
dc.date.accessioned2025-09-29T09:32:37Z-
dc.date.available2025-09-29T09:32:37Z-
dc.date.issued2025-07-01-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16486-
dc.descriptionThe present study aimed to develop a Conceived proposed for amendment the methods of care for individuals with special needs integrated in regular schools in Algeria in light of the quality of the educational product. The study sample comprised 162 individuals caregivers with special needs services. A descriptive research methodology was employed. To achieve its objectives, use a questionnaire entitled “Assessment the reality of special needs care for regular schools”, and an interview to gather the actors' suggestions in the area of the integration of individuals with special needs on the modification and enrichment of methods of care for This category. After the statistical analysis; we have concluded the following results: - The level of care for individuals with special needs integrated in regular schools is “low.” - The Conceived proposed for amendment the methods of care for individuals with special needs integrated in regular schools in Algeria in light of the quality of the educational product Based on a Thoughtful Educational Plan with realistic goals, Based on the standardization of selection criteria for this category according to a specific program for each disability, Supervised by an integrated team (including a physician, psychologist, clinical specialist, social worker, speech therapist, and specialized teacher, etc), and the need for appropriate infrastructure, and Strengthening family and community participation to ensure the success of the integration processen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية لوضع تصور مقترح لتعديل أساليب التكفل بذوي الاحتياجات الخاصة المدمجين بالمدارس العادية بالجزائر في ضوء جودة المنتج التعليمي ، حيث اشتملت على عينة قوامها 160فردا من القائمين على مجال التكفل بذوي الاحتياجات الخاصة ، وقد اتبعت الدراسة خطوات المنهج الوصفي ، ولتحقيق اهدافها استخدم استبيان موسوم ب "تقييم واقع التكفل بذوي الاحتياجات الخاصة المدمجين بالمدارس العادية" ، مقابلة لجمع اقتراحات الفاعلين في مجال دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بشأن تعديل أساليب التكفل بهاته الفئة واثرائها.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectأساليب التكفلen_US
dc.subjectالدمج المدرسيen_US
dc.subjectذَوو الاحتياجات الخاصةen_US
dc.subjectالمنتج التعليميen_US
dc.titleتصور مقترح لتعديل أساليب التكفل بذوي الإحيتاجات الخاصة المدمجين بالمدارس العادية بالجزائر في ضوء جودة المنتج التعليمي- دراسة ميدانية بالأقسام الخاصة والتابعة لكل من ولاية " الجلفة، تيارت، تيسمسيلت ، مستغانم"en_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.D.PSY.2025.03.pdf3,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.