Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16474
Titre: صعوبات التعلم في المرحلة الإبتدائية
Auteur(s): حاج سليمان, خليدة
بوخد, فاطيمة الزهرة
Mots-clés: صعوبة التعلم
المهارات اللغوية
التحصيل الدراسي
شخصية الطفل
Date de publication: 2025
Editeur: جامعة ابن خلدون
Résumé: إن صعوبات التعلم لا تعني الفشل في التعلم وإنما تعتبر حالة تحتاج إلى وعي مع تقبل الأسرة لحالة الطفل. وهي تنقسم إلى قسمين صعوبات أكاديمية ونمائية, وتعتبر من أهم التحديات التي تؤثر بشكل كبير على نمو التلميذ وإستيعابه, حيث تعرقل الصعوبات الأكاديمية الأداء الجيد للمتعلم في مهاراته اللغوية كالقراءة والكتابة والحساب, أما الصعوبات النمائية فتتعلق بالمهارات الذهنية كالذاكرة والإنتباه والإدراك. تنتج هذه الصعوبات عن أسباب بيولوجية أوبيئية أونفسية كما أنها تنعكس سلبا على شخصية الطفل, حيث تقلل من ثقته بنفسه فيتدنى تحصيله الدراسي, لذا ينصح بالتشخيص المبكر لأنه عملية مهمة في تجاوز هذه الصعوبات, لأن المتعلم قد يحقق نتائج أفضل في مسيرته الدراسية إذا توفرت له البيئة الملائمة.
Description: Learning difficulties do not mean failure in learning, but rather a condition that requires awareness and family acceptance of the child's condition. They are divided into two categories: academic and developmental difficulties. They are considered among the most important challenges that greatly affect a student's growth and comprehension, as academic difficulties hinder the learner's good performance in reading, writing, and arithmetic skills, while developmental difficulties relate to memory, attention, and perception. These difficulties arise from biological, environmental, or psychological causes, and they negatively impact the child's personality, diminishing self-confidence and declining academic achievement. Therefore, early diagnosis is recommended, as it is an important process in overcoming these difficulties, as the learner may achieve better results in his or her academic career if provided with a suitable environment.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16474
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2025.30.pdf4,01 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.