
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16465| Title: | مهارات التعلم في القرن الحادي والعشرين الماهية والممارسات |
| Authors: | حداد, إيمان سعدي, مخطارية |
| Keywords: | الإبداع التفكير النقدي التعلم المناهج الدراسية |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة ابن خلدون |
| Abstract: | التركيز على مهارات التعلم في القرن الحادي والعشرين, مثل: الإبداع , التفكيرالنقدي, حل المشكلات والتشارك والتواصل, يساعد الطلاب على التكيف مع متطلبات الحياة والعمل, ومن هنا ظهرت أهمية المدرسة الذكية التي تعتمد على التكنولوجيا وتوفر بيئة تعليمية تفاعلية تدعم هذه المهارات, ولتحقيق ذلك يجب دمج هذه المهارات في المناهج الدراسية حتى يصبح التعلم أكثر فعالية, كما أن تصميم التدريس يجب أن يتغير ليصبح أكثر مرونة وإهتماما بالمتعلم من خلال تكامل محتوى المادة الدراسية مع ظروف التعلم الثلاثة والتاءات الأربع, مع الإهتمام بالمكونات الأساسية مثل : دافعية المتعلم, الإنهماك المتفكر,الإستخدام الفعال للتكنولوجيا, مهارات الحياة في العمل. |
| Description: | Focusing on 21st-century learning skills, such as creativity, critical thinking, problem-solving, collaboration, and communication, helps students adapt to the requirements of life and work. From this perspective, the importance of the smart school emerged, which relies on technology and provides an interactive learning environment that supports these skills. To achieve this, these skills must be integrated into the curriculum so that learning becomes more effective. In addition, instructional design should change to become more flexible and learner-centered by integrating the content of the subject with the three learning conditions and the four Ts, while paying attention to the essential components, which are: learner motivation, reflective engagement, effective use of technology, and life skills in work. |
| URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16465 |
| Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TH.M.LET.2025.24.PDF | 3,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.