
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16463| Title: | جهود علماء الجزائر في تيسير الدرس النحوي عبد الكريم الفكون أنموذجا |
| Authors: | مبروك, أحمد شايب, يوسف |
| Keywords: | المعرفة النحوية النحو العربي المادة النحوية القضايا الغوية |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة ابن خلدون |
| Abstract: | تسعى هذه المذكرة إلى تسليط الضوء على جهود علماء الجزائر في تيسير تعليم النحو العربي من خلال دراسة نموذجية للعالم عبد الكريم الفكون، أحد أبرز أعلام قسنطينة في القرن الحادي عشر الهجري, وقد تميزالفكون بجمعه المعرفة النحوية والدراية الكلامية، مما منحه قدرة فريدة على تبسيط القضايا اللغوية و تعليمها بأسلوب يجمع بين الوضوح والدقة والوظيفية. ركزت الدراسة على تحليل مؤلفاته النحوية, لا سيما الدرة النحوية وشرح الأجرومية, والتي جسدت رؤيته التيسيرية للنحو, من خلال شروح مبسطة, أمثلة تطبيقية, وحرص على تقريب المادة النحوية إلى أذهان المتعلمين, بعيدا عن الغموض والصعوبة التي طبعت العديد من المتون النحوية التقليدية. |
| Description: | This dissertation highlights the contributions of Algerian scholars to the simplification of Arabic grammar instruction, through a focused study on the eminent scholar Abdelkrim al-Fakkoun, a leading intellectual in 17thcentury Constantine. Known for his combination of linguistic precision and theological reasoning, al-Fakkoun adopted a pedagogical approach that aimed to make grammar more accessible and functional. The research centers on his notable works, especially al-Durra alNahwiyya, Explanation of Ajrumiyyah which reflect his commitment to clarity and simplification. His method is characterized by straightforward explanations, practical illustrations, and a deliberate departure from the complexity typical of traditional grammatical texts. |
| URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16463 |
| Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| TH.M.LET.2025.23.pdf | 6,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.