Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16432
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبكري, حورية-
dc.contributor.authorحدان, الهادي-
dc.contributor.authorبن فضة, لامية-
dc.date.accessioned2025-09-23T08:12:00Z-
dc.date.available2025-09-23T08:12:00Z-
dc.date.issued2025-06-18-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16432-
dc.descriptionThis research explores the impact of internal communication on job satisfaction among communicators in local Algerian radio stations, with a case study of Tissemsilt Radio station. The research main question is: What is the impact of internal communication on job satisfaction among communicatorsat Tissemsilt Radio station ? The study aims to identify the nature of the internal communication practices in place, distinguish between the effects of formal and informal communication on job satisfaction, and explore the role of human relations in the radio work environment. A case study approach was adopted, using a questionnaire as the primary tool for data collection. The study population consisted of 18 communicators at Tissemsilt Radio. The findings revealed that internal communication has a significant impact on job satisfaction, with varying degrees of influence depending on the type of communication. The results also highlighted the limited effectiveness of formal vertical communication, in contrast to the strong influence of interpersonal relationships among colleagues, which contributed positively to job satisfaction. The study concludes that there is a complementary relationship between formal and informal communication and human relations, all of which contribute to creating a positive work environment and enhancing job satisfactionen_US
dc.description.abstractيتناول هذا البحث موضوع: تأثير الاتصال الداخلي على الرضا الوظيفي للقائمين بالاتصال في الإذاعات المحلية الجزائرية-دراسة حالة إذاعة تيسمسيلت-حيث تمحورت إشكاليته الرئيسية حول: ما هو تأثير الاتصال الداخلي على الرضا الوظيفي للقائمين بالاتصال في إذاعة تيسمسيلت؟ وذلك بهدف التعرف على طبيعة الاتصال الداخلي السائد والتمييز بين تأثير نوعيه الرسمي وغير الرسمي على الرضا الوظيفي واستكشاف دور العلاقات الإنسانية في بيئة العمل الإذاعي.اعتمدنا منهج دراسة الحالة مع الاستعانة بالاستبيان كأداة لجمع البيانات من مجتمع مكون من 18 فردا قائم بالاتصال. أظهرت نتائج البحث أن الاتصال الداخلي يؤثر بشكل واضح على الرضا الوظيفي، مع تفاوت التأثير حسب نوع الاتصال. كما كشفت عن ضعف الاتصال الرسمي العمودي مقارنة بقوة العلاقات الإنسانية بين الزملاء وتأثيرها الايجابي على الرضا الوظيفي. وخلص البحث لوجود تكامل بين الاتصال الرسمي وغير الرسمي والعلاقات الإنسانية في خلق بيئة عمل إيجابية وتعزيز الرضا الوظيفيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالاتصال الداخليen_US
dc.subjectالرضا الوظيفيen_US
dc.subjectالقائم بالاتصالen_US
dc.subjectإذاعة تيسمسيلتen_US
dc.titleتأثير الاتصال الداخلي على الرضا الوظيفي للقائمين بالاتصال في الإذاعات المحلية الجزائريةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COMU.2025.17.pdf10,69 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.