Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16274
Title: أثر الاتصال الشامل على تعزيز الثقة بين المواطنين والمؤسسات العمومية الخدماتية
Authors: بن علي, آسية
بن الشيخ, أمال
Keywords: الاتصال الشامل
المؤسسات العمومية الخدماتية
تعزيز الثقة
مؤسسة اتصالات الجزائر
Issue Date: 19-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير الاتصال الشامل في تعزيز الثقة بين المواطنين والمؤسسات الخدماتية العمومية، متخذة من مؤسسة اتصالات الجزائر نموذجاً ميدانياً للبحث والتحليل، وقد سعت الدراسة إلى استكشاف مساهمة الاتصال الشامل في تحسين الصورة الذهنية للمؤسسة وقدرته على بناء علاقات قوية مع الزبائن وكسب ثقتهم، وتمحورت الدراسة حول التساؤل الرئيسي التالي: ما مدى مساهمة الاتصال الشامل في تعزيز الثقة بين المواطنين ومؤسسة اتصالات الجزائر بولاية تيارت؟ للإجابة على هذا السؤال اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي عبر استخدام أداة البحث المتمثلة في الاستبيان بشكلها الإلكتروني، والذي تم توزيعه على عينة عشوائية بسيطة من زبائن اتصالات الجزائر، قدرت بـ 100 مفردة من زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر، وقد أفضت إلى العديد من النتائج أبرزها: • الاتصال الشاملله دور أساسي في تعزيز الثقة بين الزبائن والمؤسسة، حيث يساهم في تنويع القنوات الاتصالية وتنسيق الرسائل في تحسين الصورة الذهنية لدى الزبائن • تظهر نتائج الدراسة أن مؤسسة اتصالات الجزائر تستخدم المنصات الرقمية غالبًا لأغراض إعلامية فقط. • يفضل الزبائن الوسائل الرقمية التفاعلية، ما يعكس تفضيل الجمهور للاتصال الرقمي بدل التواجد الجسدي في المؤسسة. • تبين نتائج الدراسة أن ثقة الزبائن بمؤسسة اتصالات الجزائر لا تبنى على السرعة في الرد فقط بل تعتمد على فعالية الاستجابة، وعليه فهي تعتبر العامل الأبرز في بناء جسور الثقة بين المواطنين والمؤسسة. • وجود فجوات في التنسيق بين القنوات الاتصالية وضعف التفاعل عبر الشبكات الاجتماعية يقللمن ثقة الزبائن. • الجمهور الرقمي يقيم حضور المؤسسة بناءً على مدى تفاعلها وقدرتها على الاستماع لشكواهم والرد على استفساراتهم.
Description: This study aims to reveal the impact of comprehensive communication in enhancing trust between citizens and public service institutions, taking the Algeria Telecom Corporation as a field model for research and analysis. The study sought to explore the contribution of comprehensive communication in improving the mental image of the institution and its ability to build strong relationships with citizens and gain their trust. The study revolved around the following main question: To what extent does comprehensive communication contribute to enhancing trust between citizens and the Algeria Telecom Corporation in Tiaret? To answer this question, the study relied on the descriptive analytical approach through the use of the research tool represented by the questionnaire in its electronic form, which was distributed to a simple random sample of Algeria Telecom customers, estimated at 100 Algerian Telecom customers, and it led to many results, most notably: • Comprehensive communication has an essential role in enhancing trust between customers and the organization, as it contributes to diversifying communication channels and coordinating messages to improve the mental image of customers • The study's findings show that Algeria Telecom often uses digital platforms solely for informational purposes. • Customers prefer interactive digital means, which reflects the public’s preference for digital communication rather than physical presence in the organization. • The results of the study show that customers’ confidence in Algeria Telecom is not only built on speed in response, but also depends on the effectiveness of the response, and therefore it is considered the most prominent factor in building bridges of trust between citizens and the institution. • Gaps in coordination between communication channels and weak interaction across social networks reduce customer confidence. • The digital audience assesses an organization's presence based on how engaged it is and its ability to listen to their complaints and respond to their queries
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16274
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COMU.2025.14.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.