Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16262
Title: | الإعلام التربوي ودوره في تنوير فكر الطلبة الجامعينٍ |
Authors: | بن عيش, شيفاء بن عمارة, محمد |
Keywords: | الإعلام التربوي التنوير التنوير الفكري الطلبة الجامعين |
Issue Date: | 17-Jun-2025 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تهدف هذه الدراسة بشكل أساسي إلى التعرف على دور الإعلام التربوي ودوره في تنوير فكر الطلبة الجامعين، تنحصر إشكالية هذه الدراسة في السؤال التالي (كيف ساهم الإعلام التربوي في تنوير فكر طلبة جامعة ابن خلدون شعبة علوم الإعلام و الاتصال) ، وأسئلة فرعية حول (المقصود بالإعلام التربوي وأهميته ، دور الإعلام التربوي في تنوير فكر الطلبة الجامعين، مساهمة الإعلام التربوي في تعزيز التفكير النقدي لدى الطلبة الجامعين) كانت هذه الدراسة عبارة عن دراسة ميدانية على عينة تكونت من 102 مفردة من طلبة سنة الثانية ليسانس إعلام واتصال، سنة الثالثة ليسانس اتصال، سنة أولى ماستر اتصال وعلاقات عامة وسنة الثانية اتصال وعلاقات عامة بجامعة ابن خلدون – تيارت - اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي وأداة الاستبيان كأداة لجمع البيانات والمعلومات، الذي تم تصميمه خصيصا لهذا الغرض، ونظرية الاستخدامات والإشباعات كخلفية نظرية لها . توصلت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج كان من أهمها رأي الطلبة حول دمج الإعلام التربوي في التعليم الجامعي والإعلام الرقمي وتأثيره على الفكر النقدي للطلبة، والعلاقة بين الخلفية الثقافية والاجتماعية للطلبة ومدى تفاعلهم مع الإعلام التربوي، كما توصلت الدراسة إلى أن دمج الإعلام التربوي في المقررات الدراسية مهم جدا للطلبة. |
Description: | This study primarily aims to identify the role of educational media and its contribution to enlightening the thought of university students. The core problem of the study is encapsulated in the following question: "How has educational media contributed to enlightening the thought of students in the Department of Media and Communication Sciences at Ibn Khaldoun University?" Sub-questions explored include: "What is meant by educational media and its importance?", "What is the role of educational media in enlightening the thought of university students?", and "How does educational media contribute to fostering critical thinking among university students? This was a field study conducted on a sample of 102 individuals from second-year Bachelor's in Media and Communication, third-year Bachelor's in Communication, first-year Master's in Communication and Public Relations, and second-year Master's in Communication and Public Relations students at Ibn Khaldoun University – Tiaret. The study adopted a descriptive-analytical approach and utilized a specially designed questionnaire as a data collection tool. The Uses and Gratifications Theory served as its theoretical background. The study reached several key conclusions, notably the students' opinions regarding the integration of educational media into university education, the impact of digital media on students' critical thinking, and the relationship between students' cultural and social backgrounds and their interaction with educational media. The study also concluded that integrating educational media into curricula is very important for students. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16262 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.COMU.2025.04.pdf | 4,19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.