Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16254
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorسعيدي, حليمة-
dc.date.accessioned2025-07-09T08:03:15Z-
dc.date.available2025-07-09T08:03:15Z-
dc.date.issued2025-06-18-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16254-
dc.descriptionThis memorandum addresses the topic of "The Impact of Promoting E-Books in University Libraries from the Users' Perspective" through a field study at the Central Library Ibn Khaldoun University Tiaret, where library science students were chosen as a model for the study. This study aims to determine the extent of the impact of promotion on users' awareness of e-books and motivating them to use them. The memorandum was divided into two parts: a theoretical part, divided into two chapters; the first chapter dealt with e-books in general in university libraries, and the second chapter focused on promotion in university libraries and its role in supporting access to e-books. The applied section included an analysis of the results of observations and a questionnaire based on three axes, and each question was analyzed separately. The results reached general conclusions centered on a clear absence of actual promotion of e-books within the Central Library, which led to a lack of awareness among users. Consequently, no tangible impact of promotion appeared as expected, which was highlighted by a recommendation for the necessity of adopting effective promotion strategies in the futureen_US
dc.description.abstractتتناول هذه المذكرة موضوع "أثر الترويج للكتاب الإلكتروني بالمكتبات الجامعية من وجهة نظر المستفيدين"، من خلال دراسة ميدانية بالمكتبة المركزية لجامعة إبن خلدون تيارت حيث تم إختيار طلبة علم المكتبات كنموذج للدراسة، تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى تأثير الترويج على وعي المستفيدين بالكتاب الإلكتروني وتحفيزهم على إستخدامه، تم تقسيم المذكرة إلى قسمين قسم نظري انقسم إلى فصلين تناول الفصل الأول الكتاب الإلكتروني بصفة عامة بالمكتبات الجامعية والفصل الثاني تمحور حول الترويج بالمكتبات الجامعية ودوره في دعم الوصول للكتاب الإلكتروني، أما القسم التطبيقي شمل تحليل نتائج الملاحظة والإستبيان الذي بني على ثلاثة محاور وتم تحليل كل سؤال فيه على حدى، وتوصلت إلى نتائج عامة تمحورت في غياب واضح للترويج الفعلي للكتاب الإلكتروني داخل المكتبة المركزية مما أدى إلى نقص الوعي به من طرف المستفيدين، وبالتالي لم يظهر أي أثر ملموس للترويج كما كان متوقعا، وهو ما برز بتوصية ضرورة تبني إستراتيجيات ترويج فعالة مستقبلاen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالترويجen_US
dc.subjectالكتاب الإلكترونيen_US
dc.subjectالمكتبات الجامعيةen_US
dc.subjectالمستفيدينen_US
dc.titleأثر الترويج للكتاب الإلكتروني بالمكتبات الجامعية من وجهة نظر المستفيدينen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.BIB.2025.10.pdf4,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.