Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16249
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | قرين, العربي | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T13:58:30Z | - |
dc.date.available | 2025-07-08T13:58:30Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-18 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16249 | - |
dc.description | This study, which falls under descriptive research, aimed to investigate the effectiveness of practical training from the perspective of trainees in the training sector and modernization in vocational training institutions in Tiaret Province. And this is done by monitoring the responses and reactions of the trainees and apprentices who benefited during their training period in light of the intermediate variables (gender, age, educational level, training style, qualification level, studied specialization, duration of the internship, and location of the internship). And to achieve results that meet the objectives of our study, we applied a questionnaire consisting of 49 items distributed across 5 dimensions. (The organizational dimension – the educational developmental dimension – the socio-cultural dimension – the psychological dimension – the future dimension), which was applied to a sample of 207 trainees from institutions in the Wilaya of Tiaret, selected intentionally. Relying on the descriptive method, we processed the obtained data using various tools represented in calculating the mean, frequencies, standard deviation, percentages, and others, and based on statistical processing using the Arabic Social Statistics Processor (APSS). The results were as follows: Field training in vocational training institutions is characterized by a high degree of effectiveness from the trainees' perspective, with a percentage of 75.17. This percentage is distributed across the dimensions of the tool as follows: Organizational dimension (79.60%), Educational and developmental dimension (79.16%), Psychological dimension (73.31%), Socio-cultural dimension (72.83%), and Future dimension (70.93%). There are no statistically significant differences in the evaluation of the effectiveness of field training attributed to the training style, which was confirmed across all dimensions except for the socio-cultural dimension, where the differences were statistically confirmed and attributed to the residential style. There are no statistically significant differences in the evaluation of the effectiveness of field training from the trainees' perspective attributed to the duration of the training. There are no statistically significant differences in the evaluation of the effectiveness of field training from the perspective of trainees attributed to the level of qualification. | en_US |
dc.description.abstract | هدفت هذه الدراسة التي تندرج ضمن البحوث الوصفية الى بحث في فعالية التربص التطبيقي من وجهة نظر المتربصين في قطاع التكوين وبالتحديث في مؤسسات التكوين المهني بولاية تيارت . و هذا من خلال رصد استجابات و ردود الفعل للمتربصين و المتمهنين الذين استفادوا خلال فترة تكوينهم في ظل المتغيرات الوسيطة ( الجنس ، السن ، المستوى الدراسي ، نمط التكوين ، مستوى التأهيل ، الاختصاص المدروس ، مدة التربص و مكان التربص ) و للوصول الى نتائج تحقق أهداف دراستنا ، قمنا بتطبيق استبيان مكون من49 فقرةموزعة على5 أبعاد ( البعد التنظيمي – البعد التعليمي التطوري – البعد الاجتماعي الثقافي – البعد النفسي – البعد المستقبلي)، حيث طبقت على عينة قوامها 207 متربصا ومتربصة بمؤسسات ولاية تيارت اختيرت بطريقة قصدية ، فبالاعتماد على المنهج الوصفيقمنا بمعالجة البيانات المتحصل عليها باستعمال أدوات مختلفة متمثلة في الحساب المتوسط و التكرارات و الإنحراف المعياري و النسب المئوية و غيرها و بالاستناد في المعالجة الإحصائيةعلى المعالج العربي في الإحصاء الاجتماعي APSS، فأسفرت النتائج على النحو التالي: *يتسم التدريب الميداني في مؤسسات التكوين المهني بدرجة عالية من الفعالية من وجهة نظر المتربصين بنسبة 75.17 هذه النسبة توزعت بالترتيب على أبعاد الأداة كالتالي: البعد التنظيمي (79.60% - البعد التعليمي التطوري :79.16% - البعد النفسي: 73.31 % البعد الاجتماعي الثقافي: 72.83 % - البعد المستقبلي 70.93% ) *لا توجد فروق دالة احصائيا في تقييم فعالية التدريب الميداني من وجهة نظر المتربصينتعزى لنمط التكوين . *لا توجد فروق دالة احصائيا في تقييم فعالية التدريب الميداني من وجهة نظر المتربصين تعزى لمدة التربص *لا توجد فروق دالة إحصائيا في تقييم فعالية التدريب الميداني من وجهة نظر المتربصين تعزى لمستوى التأهيل | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | التكوين المهني | en_US |
dc.subject | التدريب الميداني | en_US |
dc.subject | الفعالية | en_US |
dc.subject | البعد التنظيمي | en_US |
dc.title | فعالية التربص التطبيقي في قطاع التكوين المهني من وجهة نظر المتربصين | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.71.pdf | 4,94 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.