Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16247
Titre: | فعالية برنامج علاجي أسري في الخفض من حدة اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه عند الأطفال |
Auteur(s): | حساينية, ليلى عجاز, نور الهدى |
Mots-clés: | برنامج علاج أسري اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه الطفل الاسرة |
Date de publication: | 2-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فاعلية البرنامج العلاجي الاسري في الخفض من حدة اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه عند الأطفال. واعتمدنا في بحثنا هذا على المنهج العيادي، حيث قمنا بتصميم برنامج علاجي أسري تضمن مجموعة من جلسات علاجية موجهة للطفل الذي يعاني من اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، بالإضافة إلى إشراك أفراد اسرته في العملية العلاجية. وقد أسهمت هذه الدراسة الى تقييم مدى فاعلية العلاج الاسري في تحسين حالة الطفل وتعزيز التفاعل داخل الاسرة. وتوصلنا من خلال هذه الدراسة الى ان البرنامج العلاجي الاسري كان فعالا في خفض اعراض اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه لدى الطفل، كما ساهم في تحسين التفاعل الاسري وتعزيز التواصل بين افراد الاسرة. واظهرت النتائج ان اشراك الاسرة في العملية العلاجية يعزز من فعالية العلاج ويسهم في تحقيق استقرار نفسي وسلوكي لدى الطفل، مما يؤكد أهمية اعتماد العلاج الذي يجمع بين التدخل الفردي والعائلي |
Description: | The current study aimed to identify the effectiveness of a family therapy program in reducing the severity of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children. In this research, we relied on the clinical approach, where we designed a family therapy program that included a set of therapeutic sessions directed at the child suffering from ADHD, in addition to involving his family members in the therapeutic process. This study contributed to assessing the effectiveness of family therapy in improving the child's condition and enhancing interaction within the family. Through this study, we found that the family therapy program was effective in reducing the symptoms of ADHD in the child, as well as improving family interaction and enhancing communication between family members. The results showed that involving the family in the therapeutic process enhances the effectiveness of treatment and contributes to achieving psychological and behavioral stability in the child, which confirms the importance of adopting a treatment that combines individual and family intervention |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16247 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.70.pdf | 2,38 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.