Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16244
Title: إدارة مشاريع الرقمنة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية: دراسة ميدانية بجامعة ابن خلدون تيارت
Authors: كباش الطاهر
Keywords: ادارة المشاريع الرقمية
التحول الرقمي
التعليم العالي
جامعة ابن خلدون تيارت
Issue Date: 1-يول-2025
Publisher: كلية العلوم الإنسانية والإجتماعية
Abstract: تناولت هذه الدراسة إدارة مشاريع الرقمنة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية: دراسة ميدانية بجامعة ابن خلدون تيارت. والهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو تحليل ديناميكيات التحول الرقمي في قطاع التعليم العالي الجزائري وتطوير إطار شامل لتحليل وتقييم إدارة مشاريع الرقمنة. يتمثل الهدف الأساسي في استكشاف كيفية إدارة هذه المشاريع، الأدوات والتقنيات المستخدمة، والتحديات التي تواجه الجامعة في تنفيذها. كما تهدف إلى تقييم فعالية إدارة المشاريع في تحقيق أهداف التحول الرقمي وتحديد تأثير الرقمنة على جودة التعليم والأداء الإداري. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، مستعينةً بالاستبيانات والمقابلات لجمع البيانات من فرق ومديري مشاريع الرقمنة. تم اختيار عينة طبقية مكونة من 332 مشاركًا من 11 مشروعًا رقميًا في الجامعة. أظهرت النتائج أن الجامعة تعتمد على منهجيات تقليدية في إدارة مشاريع الرقمنة، مما أدى إلى تأخيرات وفشل في تحقيق الأهداف المرجوة ضمن الجدول الزمني المحدد. تم تحديد التحديات الرئيسية التي تعوق هذه المشاريع، مثل ضعف البنية التحتية التقنية، نقص المهارات الرقمية، مقاومة التغيير، ونقص التمويل. بناءً على هذه النتائج، تقدم الدراسة توصياتٍ هامة، منها اعتماد منهجيات حديثة لإدارة المشاريع مثل Agile وScrum، تطوير استراتيجية رقمية شاملة، تحسين البنية التحتية، تعزيز التنسيق بين الأقسام، وتأمين الدعم المالي والمعنوي الكافي لضمان نجاح مشاريع الرقمنة وتحقيق أهداف التحول الرقمي في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية.
Description: This study examines the management of digitalization projects in Algerian higher education institutions, with a specific focus on Ibn Khaldoun University in Tiaret. The primary objective of the study is to analyze the dynamics of digital transformation in the Algerian higher education sector and to develop a comprehensive framework for analyzing and evaluating the management of digitalization projects. The study aims to explore how these projects are managed, the tools and techniques employed, and the challenges faced by the university in their implementation. Additionally, it seeks to assess the effectiveness of project management in achieving digital transformation goals and to determine the impact of digitalization on the quality of education and administrative performance. The study adopted a descriptive methodology, utilizing questionnaires and interviews to collect data from digitalization project teams and managers. A stratified sample of 326 participants from 11 digital projects at the university was selected. The findings revealed that the university relies on traditional methodologies for managing digitalization projects, leading to delays and failures in achieving the desired objectives within the specified timelines. Key challenges hindering these projects were identified, including weak technical infrastructure, a lack of digital skills, resistance to change, and insufficient funding. Based on these results, the study offers significant recommendations, such as adopting modern project management methodologies like Agile and Scrum, developing a comprehensive digital strategy, improving infrastructure, enhancing interdepartmental coordination, and securing adequate financial and moral support to ensure the success of digitalization projects and the achievement of digital transformation goals in Algerian higher education institutions.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16244
Appears in Collections:Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الأطروحة كباش الطاهر - Copie (2).pdf5,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.