Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16221
Title: وظائف المكتبات المدرسية لدعم التعلم الذكي من وجهة نظر مديري المكتبات والمدارس
Authors: بقدور, مليكة
Keywords: المكتبات المدرسية
التعلم الذكي
Issue Date: 19-يون-2025
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تناولت الدراسة موضوع وظائف المكتبات المدرسية لدعم التعليم الذكي من وجهة نظر مديري المكتبات والمدارس حيث نهدف من خلال دراستنا إلى دراسة وتحليل وظائف المكتبات المدرسية في تعزيز التعليم الذكي. من خلال استطلاع آراء مديري المكتبات والمدارء وقد إخترنا مكتبة ثانوية الرائد سي الزوبير بولاية تيارت كدراسة ميدانية لدراسة ذلك. فمن خلال موضوع دراستنا عالجنا مدى مساهمة المكتبة المدرسية في تحقيق بيئة تعليمية ذكية من خلال توفير الموارد الرقميةواستخدام تكنولوجيا المعلومات ودعم المهارات الذاتية للمتعلمين مثل البحث. التفكير التنبؤ التقييم وحل المشكلات كما تم التطرق إلى التحديات التي تواجه هذه المكتبات منها نقص التجهيزات وضعف الميزانيات و التكوين للمسؤولين وقلة الوعي. وقد أظهرت النتائج ان المكتبات المدرسية لا تزال بعيدة عن أداء أدوارها المنشودة في ظل التعلم الذكي بسبب نقص الوسائل التقنية والتعليمية وفي المقابل من خلال دراستنا يظهر جليا الوعي المتزايد بأهمية تعزيز هذا الدور وضرورة تحديث وتحيين المكتبات لتصبح فضاءات رقمية مرنة داعمة للتعلم والابداع والتطور
Description: The study addressed the issue of the functions of school libraries to support smart education from the point of view of library and school administrators Through our study, we aim to study and analyze the functions of school libraries in promoting smart education. By surveying the opinions of library directors and directors, we chose the library of Major Si Zoubir High School in the state of Tiaret as a field study to study this. Through the subject of our study, we addressed the extent to which the school library contributes to achieving a smart educational environment by providing digital resources, using information technology, and supporting learners’ personal skills such as research. Thinking, forecasting, evaluation, and problem solving.The challenges facing these libraries were also addressed, including lack of equipment, weak budgets, training for officials, and lack of awareness. The results showed that school libraries are still far from performing their desired roles in light of smart learning due to the lack of technical and educational means.On the other hand, through our study, the growing awareness of the importance of strengthening this role and the necessity of modernizing and modernizing libraries to become flexible digital spaces that support learning, creativity and development is clearly evident
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16221
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.BIB.2025.01.pdf3,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.