Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16192
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorكلاخي, عمارية-
dc.date.accessioned2025-06-30T14:30:57Z-
dc.date.available2025-06-30T14:30:57Z-
dc.date.issued2025-06-15-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16192-
dc.descriptionFreedom is one of the fundamental concepts in existentialist philosophy, as it unites human existence with freedom. It is rooted in social, economic, and political factors, and is closely tied to the conditions of scientific progress. Moreover, it reflects the events of the modern era in contemporary Western society. In this paper, we present a model from one of the prominent figures of existentialism in his treatment of modern freedom: the French philosopher Jean-Paul Sartre, and how he portrayed freedom as an expression of the individual’s revolution and rebellion against the constraints of civilization. Jean-Paul Sartre built his existentialist philosophy around a central axis: the affirmation of individuality and the support of freedom. His view can be summarized in three interrelated philosophical issues: 1. Man is absolutely free. 2. Man is responsible for his actions and must bear their consequences. 3. Anxiety arises as a result of the responsibil. First: Man is absolutely free because his existence precedes his essence. Sartre emphasized the natural freedom of human beings, who create their own freedom and choose their own unique essence and attributes, without being forced by anyone. Second: As a result, man becomes responsible for his actions and must bear the consequences of those actions and the responsibility that comes with freedom. Without taking responsibility, absolute individual freedom would lead to chaos and the destruction of society. Sartre expresses this by saying: “If existence precedes essence, then man is responsible for what he is”—meaning that full freedom entails full responsibility. Third: As a consequence of the responsibility of choice, anxiety arises in the individual. The freedom to choose a specific action—and the accompanying responsibility— often leads to feelings of anxiety and fear regarding the potential outcomes of that choice and responsibility. This anxiety is a natural aspect. of the life of a free and responsible human being. However, Sartre states: “The anxiety we speak of here is not the kind that leads to passivity and inaction.” Accordingly, a person continues to live in a state of constant anxiety as long as they are free, making choices and bearing the responsibility for those choices. Key Features of Freedom in Sartre’s Philosophy - Man is a project who creates himself. - Man is responsible for himself. - Man chooses himself and also chooses others. - Anxiety is linked to choice and responsibility Key Features of Freedom in Sartre’s Philosophy - Man is a project who creates himself. - Man is responsible for himself. - Man chooses himself and also chooses others. - Anxiety is linked to choice and responsibility. It must be said that Sartre’s concept of freedom was widely welcomed in both Western and Arab societies, despite the criticisms it faced. This is due to people's deep thirst for freedom, especially in the context of wars and humanitarian crises. Thus, freedom lies at the very core of human existence, and the essence of the human being is dependent on that existence. Freedom, therefore, is at the heart of existence and precedes essence.en_US
dc.description.abstractتعد الحرية من الأفكار الجوهرية في الفلسفة الوجودية ، فقد وحدت بين الوجود الإنساني والحرية، وهي في ذلك ترتد إلى جذور اجتماعية واقتصادية وسياسية وترتبط بظروف التقدم العلمي ، وتعكس أحداث العصر في المجتمع الغربي المعاصر. وفي هذه المذكرة نعرض نموذجاً، لأحد أقطاب الوجودية في تناوله للحرية المعاصرة، وهو الفيلسوف الفرنسي جان پول سارتر وكيف صور لنا الحرية كتعبير عن ثورة الفرد وتمرده على قيود الحضارة. حيث صاغ سارتر فلسفته الوجودية ، حول محور أساسي يتمثل في تأكيد الفردية ودعم الحرية، ويتلخص رأيه في ثلاث قضايا فلسفية أساسية مترابطة هي :( 1- الإنسان حر حرية مطلقة ، 2- الإنسان مسؤول عن أفعاله ويتحمل نتائجها ،3- نشوء القلق كنتيجة لمسؤولية الاختيار لدى الإنسان). - أولا: الإنسان حر حرية مطلقة ، لأن وجوده أسبق من ماهيته: فقد أكد سارتر الحرية الطبيعية للإنسان، فهو الذي يصنع بنفسه هذه الحرية، و يختار بنفسه ماهيته الخاصة به وصفاتها المميزة لها، دون أي ان يجبره أحد. - ثانيا : وينتج على ذلك أن الإنسان يصبح مسؤولاً عن أفعاله و عليه أن يتحمل نتائج أفعاله ومسؤولية تلك الحرية ، لأنه بدون تحمل المسؤولية فإن الحرية التامة للفرد ، سوف تؤدي إلى نوع من الفوضى و ودمار للمجتمع، ويقول ساتر في هذا: » إذا كان الوجود أسبق من الماهية فالإنسان يصبح مسؤولا عما هو عليه« . أي أن الحرية الكاملة تستتبع المسؤولية الكاملة - ثالثا : ونتيجة لمسؤولية الاختيار يتولد القلق لدى الإنسان ، إن حرية اختيار الفرد لفعل معين، وما سوف يرتبط بذلك من تحمل للمسؤولية عادة ما يؤدي إلى تولد القلق والخوف من نتائج هذا الاختيار وتلك المسؤولية. إن هذا القلق شيء طبيعي في حياة الإنسان الحر المسؤول، لكن ساتر يقول : «إن القلق الذي نعنيه هنا ليس هو القلق الذي يؤدي إلى الاستكانة واللافعل«، وعلى هذا فإن الإنسان يظل طوال حياته يعيش في قلق دائم طالما أنه حر يختار ويتحمل مسؤولية اختياره . وتتلخص ميزات هذه الحرية في مايلي : - الإنسان مشروع يصنع نفسه- مسؤولية الإنسان- - الإنسان يختار ذاته ويختار بقية الناس - القلق وارتباطه بالاختيار والمسؤولية. ولابد من القول أن الحرية عند سارتر، وجدت ترحيبا كبيرا من المجتمعات سواء غربية أو عربية ، بالرغم من الإنتقادات الموجهة لها، نظرا لتعطش الناس للحرية، في ظل الحروب والأزمات الإنسانية، فالحرية إذن هي في صميم وجود الإنسان و ماهية الإنسان معلقة بوجوده، فالحرية هي في صميم الوجود وتسبق الماهية.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالوجوديةen_US
dc.subjectالحريةen_US
dc.subjectالماهيةen_US
dc.subjectالوجودen_US
dc.titleالحرية في الفلسفة الوجودية "جون بول ساتر" أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PHIL.2025.02.pdf2,02 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.