Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16186
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorزريقي, سمية-
dc.contributor.authorمريني, زينب-
dc.date.accessioned2025-06-30T13:38:32Z-
dc.date.available2025-06-30T13:38:32Z-
dc.date.issued2025-06-01-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16186-
dc.descriptionThis study aimed to know the role of cognitive-behavioral therapy in the development of cognitive skills (such as attention, concentration, memory) and also in alleviating anxiety and social isolation on three cases of screen disorder children in the psycho-pedagogical center for mentally disabled children in both the state of Tiered and the state of Delta, aged between 05 and 10 years, and followed the clinical approach and proposed a cognitive therapy program and we reached the following results: The cognitive-behavioral program has a role in alleviating some of the symptoms of screen disorder in children, as well as alleviating social isolation, developing cognitive skills, especially attention and concentration, and reducing the severity of anxiety in screen childrenen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور العلاج المعرفي السلوكي بمختلف تقنياته في تنمية المهارات المعرفية(كالانتباه, التركيز, الذاكرة) وأيضا في التخفيف من القلق والعزلة الاجتماعية على ثلاث حالات من أطفال اضطراب الشاشة بالمركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنيا بكل من ولاية تيارت وولاية جلفة, تتراوح أعمارهم بين05ـــ 10 سنوات, وتم إتباع المنهج العيادي واقتراح برنامج علاجي معرفي وتوصلنا لنتائج التالية: للبرنامج المعرفي السلوكي دور في تخفيف من بعض أعراض اضطراب الشاشة عند الطفل, وكذلك في التخفيف من العزلة الاجتماعية,تنمية المهارات المعرفية خاصة الانتباه والتركيزكما أنه يخفف من شدة القلق عند طفل الشاشةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectإضطراب الشاشةen_US
dc.subjectالعلاج المعرفي السلوكيen_US
dc.titleدور العلاج المعرفي السلوكي في التخفيف من بعض أعراض اظطراب الشاشة عند الطفلen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.62.pdf2,98 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.