Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16169
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | مساي, صارة | - |
dc.contributor.author | ملياني, خيرة | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T08:17:47Z | - |
dc.date.available | 2025-06-30T08:17:47Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-18 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16169 | - |
dc.description | The present study aimed to investigate the nature of the relationship between cognitive dissonance and psychological problems (with school violence as a model) through the following research question: Is there a correlational relationship between the dimensions of cognitive dissonance and psychological problems (using school violence as a model) among school-attending adolescents? -The study employed the descriptive (correlational) method, using two questionnaires as tools. The sample consisted of 70 male and female adolescents. The tools used in the study included: A scale measuring the degree of cognitive dissonance. A school violence scale. The study yielded the following results: -There is a correlational relationship between the dimensions of cognitive dissonance (the cognitive-behavioral and emotional dimensions) and the dimensions of school violence (violence directed toward the self, violence directed toward others, and violence toward property). This relationship was found to be negative | en_US |
dc.description.abstract | هدفت الدراسة الحالية للبحث عن طبيعة العلاقة بين التنافر المعرفي والمشكلات النفسية (العنف المدرسي انموذجا) من خلال التساؤل التالي: -هل توجد علاقة ارتباطية بين ابعاد التنافر المعرفي والمشكلات النفسية (العنف المدرسي انموذجا لدى المراهق المتمدرس؟ وإعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (الارتباطي) الذي من أدواته استبيانين وقد شملت الدراسة على عدد من المشاركين قوامهم (70) مراهق ومراهقة ومن أدوات الدراسة ما يلي: مقياس يقيس درجة التنافر المعرفي، ومقياس العنف المدرسي. وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: -على أنه توجد علاقة ارتباطية بين ابعاد التنافر المعرفي (البعد امعرفي السلوكي والبعد العاطفي) وابعاد العنف المدرسي المتمثلة في (العنف الموجه نحو الذات، والعنف الموجه نحو الاخرين، ونحو الممتكات)، بحيث كانت هذه العلاقة علاقة سلبية | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | التنافر المعرفي | en_US |
dc.subject | العنف المدرسي | en_US |
dc.subject | المشكلات النفسية | en_US |
dc.title | التنافر المعرفي وظهور المشكلات النفسية عند المراهق المتمدرس- العنف المدرسي انموذجا | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.57.pdf | 2,96 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.