Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16166
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorقداش, خولة-
dc.contributor.authorهزيل, امنة-
dc.date.accessioned2025-06-29T14:27:05Z-
dc.date.available2025-06-29T14:27:05Z-
dc.date.issued2025-06-16-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16166-
dc.descriptionThe current study aimed to explore the nature of the relationship between cognitive dissonance and decision-making among third-year secondary school students through the following question: Is there a correlational relationship between cognitive dissonance and decision-making? The study relied on a descriptive (correlational) methodology, using two questionnaires. The sample consisted of 60 students, including 34 females and 26 males. The tools of the study included: • Questionnaires measuring the degree of cognitive dissonance • Questionnaires measuring decision-making across its dimensions The study yielded the following results: • There is no correlational relationship between cognitive dissonance and decision-making. • A statistically significant moderate negative relationship exists between the emotional dimension and deliberation. • There is no statistically significant relationship between the emotional dimension and hasty decision-making or hesitation, and the relationship between them is negative. • There is no statistically significant relationship between the behavioral cognitive dimension and both deliberation and hasty decision-making, and the relationship is negative. • There is no statistically significant relationship between the behavioral cognitive dimension and hesitationen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية للبحث عن طبيعة العلاقة بين التنافر المعرفي واتخاذ القرار لد تلاميذ الطور الثالث ثانوي من خلال التساؤل التالي: هل توجد علاقة ارتباطية بين ابعاد التنافر المعرفي واتخاذ اقرار لدى تلاميذ الطور الثانوي؟ واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (الارتباطي) وقد شملت الدراسة على عدد من المشاركين قوامهم (60) مشارك من جنس الإناث (34) وذكور(26) ومن أدوات الدراسة ما يلي : المقاييس والمتمثلة في: مقياس يقيس درجة التنافر المعرفي، ومقياس يقيس درجة اتخاذ القرار بأبعاده وقد أسفرت الدراسة على النتائج التالية: على أنه لا توجد علاقة ارتباطية بين ابعاد التنافر المعرفي وابعاد اتخاذ القرار. توجد علاقة سلبية متوسطة دالة إحصائياً بين البعد العاطفي وبعد التروي. أنه لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين بعد العاطفي والتسرع والتردد والارتباط بينهم سلبي. وأنه لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين بعد المعرفي السلوكي وكل من التروي والتسرع والعلاقة سالبة. -أنه لا توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين البعد المعرفي السلوكي والتردد.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتنافر المعرفيen_US
dc.subjectاتخاذ القرارen_US
dc.titleالتنافر المعرفي واتخاذ القرار لدى تلاميذ الثالثة ثانويen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.54.pdf1,59 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.