Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16160
Titre: | البراعة الرياضية لدى تلاميذ الثالثة ثانوي في ظل بعض المتغيرات |
Auteur(s): | لخضر, احلام قيمور, سهيلة |
Mots-clés: | البراعة الرياضية الاستيعاب المفاهيمي الطلاقة الإجرائية الكفاءة الاستراتيجية |
Date de publication: | 3-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | هدفت الدراسة الى معرفة مستوى البراعة الرياضية لدى تلاميذ الثالثة الثانوي شعبة علوم تجريبية في ظل بعض المتغيرات . حيث اتبعنا المنهج الوصفي الذي يتناسب مع أهداف دراستنا بحيث طبقت الدراسة على عينة متكونة من 60 تلميذ وتلميذة في ثانوية بولاية تيارت اختيرت بطريقة قصدية، ولقياس البراعة الرياضية اعتمدنا على الابعاد الخمسة وهي( الاستعاب المفاهيمي، الطلاقة الاجرائية، الكفاءة الاستراتيجية ،الاستدلال التكيفي، الرغبة المنتجة )، حيث أن الأبعاد الأربعة الأولى تم قياسها بإختبار تحصيلي أما الرغبة المنتجة تم قياسها باستبيان البراعة الرياضية الذي صممته نورة الاسمري سنة 2022 حيث تكون من 12 فقرة ببدائل إجابة ثلاثية بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية، ولمعالجة البيانات اعتمدنا على مجموعة من الاساليب الاحصائية بالاستعانة ببرمجية spss النسخة ل 21. توصلنا الى النتائج التالية : -مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي علوم تجريبية بثانوية بعمر بوجمعة بولاية تيارت منخفض مستوى الرغبة المنتجة لدى تلاميذ ثالثة ثانوي علوم تجريبية بثانوية بعمر بوجمعة بولاية تيارت متوسطة. _ مستوى البراعة الرياضية لدى تلاميذ ثالثة ثانوي علوم تجريبية بثانوية بعمر بوجمعة بولاية تيارت منخفض. _ يوجد فروق دالة احصائيا في مستوى البراعة الرياضية لدى تلاميذ ثالثة ثانوي علوم تجريبية بثانوية بعمر بوجمعة بولاية تيارت تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث . -يوجد فروق دالة احصائيا في مستوى البراعة الرياضية لدى تلاميذ ثالثة ثانوي علوم تجريبية بثانوية بعمر بوجمعة بولاية تيارت تعزى لمتغير السن لصالح السن اقل من 18. |
Description: | the third secondary school in the experimental sciences division in light of some variables. We followed the descriptive method that suits the objectives of our study so that the study was applied to a sample consisting of 60 male and female students in a high school in the state of Tiaret, chosen in a purposive manner, and to measure mathematical proficiency we relied on the five dimensions, namely (conceptual comprehension, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, productive desire), and the first four dimensions were measured with an achievement test. Whereas the first four dimensions were measured by an achievement test, while the productive desire was measured by the mathematical prowess questionnaire designed by Noura Al-Ismari in 2022, which consisted of 12 paragraphs with three answer alternatives and after confirming its psychometric properties, and to process the data we relied on a set of statistical methods using spss21 We reached the following results: The level of academic achievement among the students of the third secondary school of experimental sciences in Ben Omar Boudjemaa High School in Tiaret is low. The level of mathematical prowess of the students of the third secondary school of experimental sciences in Ben Omar Boudjemaa high school in the state of Tiaret is low. The level of productive desire among students of experimental sciences at Ben Omar Boudjemaa Secondary School in Tiaret is medium. There are statistically significant differences in the level of mathematical prowess among students of experimental science at Ben Omar Boujmaa High School in the state of Tiaret due to the gender variable in favor of females There are statistically significant differences in the level of mathematical prowess among students of experimental sciences at Ben Omar Boudjemaa high school in Tiaret state due to the variable of age in favor of age less than 18 |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16160 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.49.pdf | 1,44 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.