Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16157
Titre: | العلاقة بين مهارات التنظيم الذاتي والتسويف الأكاديمي لدى الطلبة الذين يحضرون لرسائل تخرج الماستر |
Auteur(s): | خليل, خالدية حيرش, منال |
Mots-clés: | التنظيم الذاتي التسويف الأكاديمي طلبة الماستر الطلبة المحضرين لرسائل التخرج |
Date de publication: | 2-jui-2025 |
Editeur: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Résumé: | هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى مهارات التنظيم الذاتي وعلاقته بالتسويف الأكاديمي لدى طلبة الماستر المقبلين على التخرج في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة ابن خلدون تيارت. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وشملت عينة مكونة من (40) طالبًا وطالبة من تخصصات علم النفس العيادي، علم النفس المدرسي، وعلم نفس العمل. تم استخدام مقياس مهارات التنظيم الذاتي (SRS-US) من إعداد ميلر وهاريسون (2024)، ومقياس التسويف الأكاديمي (APS-US) من إعداد كوبر ومايرز (2021). أظهرت النتائج أن أفراد العينة يمتلكون مستوى متوسطًا من مهارات التنظيم الذاتي، كما كان مستوى التسويف الأكاديمي لديهم متوسطًا أيضًا. وبينت التحليلات الإحصائية عدم وجود علاقة دالة بين أبعاد التنظيم الذاتي (إدارة الوقت، ضبط الانفعالات، تنظيم الأهداف) والتسويف الأكاديمي. كما تبين أن العلاقة بين التنظيم الذاتي الكلي والتسويف الأكاديمي كانت ضعيفة وغير دالة إحصائيًا. تشير هذه النتائج إلى أن مهارات التنظيم الذاتي لا تشكل عاملًا تفسيريًا قويًا للسلوك المتعلق بالتسويف الأكاديمي لدى طلبة الماستر، مما يدعو إلى دراسة متغيرات أخرى قد تكون أكثر ارتباطًا مثل القلق الأكاديمي، الدعم الاجتماعي، وضغوط سوق العمل |
Description: | This study aimed to examine the level of self-regulation skills and their relationship with academic procrastination among graduating master's students at the Faculty of Humanities and Social Sciences, Ibn Khaldoun University of Tiaret. The study employed a descriptive correlational method, and the sample consisted of 40 students from Clinical Psychology, School Psychology, and Work Psychology specializations. Two standardized instruments were used: the Self-Regulation Skills Scale (SRS-US) developed by Jonathan B. Miller and Susan L. Harrison (Stanford University, 2024), and the Academic Procrastination Scale (APS-US) developed by Daniel R. Cooper and Sarah L. Myers (Harvard University, 2021). The results revealed that the students demonstrated a moderate level of self-regulation skills, as well as a moderate level of academic procrastination. Statistical analysis showed no significant relationship between the dimensions of self-regulation (time management, emotional control, and goal setting) and academic procrastination. Furthermore, the overall relationship between self-regulation and academic procrastination was weak and statistically non-significant. These findings suggest that self-regulation skills may not be a strong explanatory factor for academic procrastination behaviors among master's students. Therefore, future research should explore other variables that may better account for academic behavior, such as academic anxiety, social support, and labor market pressures |
URI/URL: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16157 |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2025.48.pdf | 3,03 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.