Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16148
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorقسام, وهيبة-
dc.date.accessioned2025-06-29T08:55:10Z-
dc.date.available2025-06-29T08:55:10Z-
dc.date.issued2025-06-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16148-
dc.descriptionThe current study aimed to explore the nature of the relationship between depression and Subjective well- being among university students, as well as to identify differences based on On gender and educational level . A descriptive correlational approach was used, where both the beck Depression inventory-2 And subjective well- being scales were appleid to a sample of (80) male and female students From various educational levels. The study yielded severale results , the most notable of Which are : -There is a negative correlation between depression and subjective well-being among University studens. -There are statistically singnificant differences in depression attributed to the gender variable (males, females) among university students in favor of females. - There are statistically significant differeces in subjective well-being attributed to the gender Variable (males, females) among university in favor of females. -There are statistically significant differences in positive emotions attributed to the gender Variable (males, females) among university students in favor of females. - There are no statistically significant differences in negative emotions attributed to the gender Variable (males, females) among university students. -There were no statistically significant differences in depression attributed to the variable of Academic level (first, second, third, and second year of master’s) among university students. -There were no statistically significant differnces in subjective well-being attributed to the Variable of academic level (first, second, third, and second year of master’s) among University studentsen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الاكتئاب والرفاهية الذاتية لدى الطلبة الجامعيين وكذلك إيجاد الفروق وفق الجنس والمستوى التعليمي. وتم استخدام المنهج الوصفي الإرتباطي، حيث طبقت كل من مقياس بيك 2 للاكتئاب، والرفاهية الذاتية على عينة (80) طالبا وطالبة من مختلف المستويات التعليمية، و أسفرت الدراسة على عدة نتائج أبرزها: - توجد علاقة إرتباطية سالبة بين الاكتئاب والرفاهية الذاتية لدى الطلبة الجامعيين. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاكتئاب تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث) لدى الطلبة الجامعيين لصالح الإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرفاهية الذاتية تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث) لدى الطلبة الجامعيين لصالح الإناث. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشاعر الإيجابية تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث) لدى الطلبة الجامعيين لصالح الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشاعر السلبية تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث) لدى الطلبة الجامعيين. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاكتئاب تعزى لمتغير المستوى الدراسي للسنوات (الأولى والثانية والثالثة والسنة الثانية ماستر) لدى الطلبة الجامعيين. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرفاهية الذاتية تعزى لمتغير المستوى الدراسي للسنوات (الأولى والثانية والثالثة والسنة الثانية ماستر) لدى الطلبة الجامعيين.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالاكتئابen_US
dc.subjectالرفاهية الذاتيةen_US
dc.subjectالطلبة الجامعيينen_US
dc.titleعلاقة الإكتئاب بالرفاهية الذاتية لدى الطلبة الجامعيينen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.40.pdf1,26 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.