Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16143
Titre: الذكاء العاطفي وعلاقته بجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي
Auteur(s): العمراني, نسيمة
Mots-clés: الذكاء العاطفي
المهارات الاجتماعية
جودة الاداء البيداغوجي
الوعي بالذات
Date de publication: 2-jui-2025
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الذكاء العاطفي وجودة الأداء البيداغوجي ، تمّ إجراء الدراسة على عيّنة قوامها 91 أستاذ وأستاذة التعليم الثانوي بثانويتي باي بوزيذ السوناتيبا و غافول صحراوي بتيارت ،وقد اعتمدنا لتحديد اجراءات الدراسة الميدانية استخدام المنهج الوصفي التحليلي الذي اعتبر المنهج المناسب والذي يتوافق مع أهداف الدراسة باستخدام أدوات جمع البيانات المتمثلة في استبيان الذكاء العاطفي وجودة الأداء البيداغوجي؛ وباعتمادنا على المعالجة الاحصائية للبيانات باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية والعلوم الاجتماعية (Spss) ومن أهمّ النتائج المحصل عليها: -توجد علاقة ارتباطية بين الذكاء العاطفي وجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي بتيارت. -توجد علاقة ارتباطية بين الوعي بالذات وجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي بتيارت -توجد علاقة ارتباطية بين تنظيم الذات وجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي بتيارت . -توجد علاقة ارتباطية بين التعاطف وجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي بتيارت. -توجد علاقة ارتباطية بين المهارات الاجتماعية وجودة الأداء البيداغوجي لدى أساتذة التعليم الثانوي بتيارت
Description: This study aimed to reveal the relationship between emotional intelligence and the quality of pedagogical performance. The study was conducted on a sample of 91 secondary school teachers from the two secondary schools of Bay Bouzid Sonatiba and Ghaffoul Sahraoui in Tiaret. To determine the field study procedures, we relied on the descriptive-analytical method, which is considered the appropriate method that aligns with the study's objectives. We used data collection tools represented by a questionnaire on emotional intelligence and the quality of pedagogical performance. We also relied on the statistical processing of data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program. Among the most important results obtained are: • There is a relationship between emotional intelligence and the quality of pedagogical performance among secondary school teachers. • There is a relationship between self-awareness and the quality of pedagogical performance among secondary school teachers in Tiaret. • There is a relationship between self-regulation and the quality of pedagogical performance among secondary school teachers in Tiaret. • There is a relationship between empathy and the quality of pedagogical performance among secondary school teachers in Tiaret. • There is a relationship between social skills and the quality of pedagogical performance among secondary school teachers in Tiaret.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16143
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.35.pdf1,47 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.