Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16128
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorطيب, فاطمة-
dc.contributor.authorمعتوق, غفران-
dc.date.accessioned2025-06-26T09:44:15Z-
dc.date.available2025-06-26T09:44:15Z-
dc.date.issued2025-06-02-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16128-
dc.descriptionThe study aimed to identify and reveal the relationship between school bullying and body image among middle school adolescents. The sample included a group of adolescents estimated at (130) students from two middle schools in the state of Tiaret. The students were randomly selected, ranging in age from 13 to 16 years. As a tool for collecting data related to the study objectives, we relied on both the School Bullying Scale, developed by researcher Masoud Abu Al-Diyar, and the Body Image Scale, developed by researcher Samia Muhammad Saber Muhammad Abd Al-Nabi. We also used the SPSS program using various statistical methods appropriate to the topic. The results revealed: - There is a statistically significant correlation between school bullying and body image among middle school adolescents. - There is a statistically significant correlation between the dimension of physical bullying and body image among middle school adolescents. - There is a statistically significant correlation between the dimension of verbal bullying and body image among middle school adolescents. There is a statistically significant correlation between the social control bullying dimension and body image among middle-school adolescents. - There is a statistically significant correlation between the sexual bullying dimension and body image among middle-school adolescents.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التنمر المدرسي والصورة الجسدية عند المراهقين في مرحلة المتوسط وقد شملت العينة مجموعة من المراهقين المقدر عددهم ب (130) تلميذا على مستوى متوسطتين بولاية تيارت تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتتراوح أعمارهم بين 13 و 16 سنة، وقد اعتمدنا كأداة لجمع البيانات المتعلقة بأهداف الدراسة على كل من مقياس التنمر المدرسي للباحث "مسعد أبو الديار " ومقياس صورة الجسـم للباحثة "سامية محمد صابر محمد عبد النبي"،كما اعتمدنا برنامج "spss"من خلال الأساليب الإحصائية المختلفة والتي تتناسب مع الموضوع، وقد أسفرت النتائج على: - وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائيا بين التنمر المدرسي والصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسط. - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين بعد التنمر الجسمي والصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسط. - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين بعد التنمر اللفظي والصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسط. - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين بعد تنمر السيطرة الاجتماعية والصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسط. - توجد علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين بعد التنمر الجنسي والصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسطen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتنمر المدرسيen_US
dc.subjectالمراهقen_US
dc.subjectالصورة الجسديةen_US
dc.titleالتنمر المدرسي وعلاقته بالصورة الجسدية لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة المتوسطen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2025.20.pdf3,53 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.