Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16036
Title: | التبدلات التركيبية داخل التشكيل المقطعي -ظاهرة الإبدال بالإدغام أنموذجا |
Authors: | عياد آمال, عياد آمال |
Keywords: | التبدلات التركيبية التشكيل المقطعي الإبدال الادغام |
Issue Date: | 25-ديس-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Citation: | https://asjp.cerist.dz/en/article/260051 |
Series/Report no.: | مجلة فصل الخطاب;مجلد 13 رقم 04 |
Abstract: | من الظواهر الصوتية المتنوعة داخل التركيب والتي لها أهميتها في الدراسة اللغوية العربية ظاهرتي: الابداع والإدغام، أو ما يعرف صوتيا بالامتثال والأجانب الصوتي وقد اهتمت هذه الورقة البحثية بدراسة هاتين الظاهرتين على مستوى التشكيل المقطعي بالوصف والتحليل، باعتباره الابنة الأساسية في كل تركيب لغوي، ولما يختص باقترانه بالتبدلات التركيبية من وظائف صوتية وأخرى دلالية. كما اتخذت الصيغ الثنائية المتقابلة في القران الكريم حميدان إجراىي لوصف هاتين الظاهرتين من جهة، وإبراز خصائصها الصوتية وقيمها الدلالية من جهة أخرى |
Description: | Among the various phonetic phenomena within syntax that are significant in the study of Arabic linguistics are the phenomena of substitution and assimilation, known phonetically as similarity and phonetic homogeneity. This research paper focuses on studying these two phenomena at the level of segmental formation through description and analysis, considering it the fundamental building block of any linguistic structure, as it is associated with syntactic variations that have both phonetic and semantic functions. The paired forms found in the Qur'an were taken as a practical field for describing these phenomena on one hand, and for highlighting their phonetic characteristics and semantic values on the other |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/16036 |
Appears in Collections: | مجلة فصل الخطاب |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
التبدلات-التركيبية-داخل-التشكيل-المقطعي-ظاهرة-الإبدال-بالإدغام-أنموذجا.pdf | 1,37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.