Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15390
Title: إدارة الجودة الشاملة و دورها في تحسين أداء الموظفين
Authors: خليفة, محمد
مكاس, نور الدين
Keywords: إدارة الجودة الشاملة
أداء الموظفي
مؤسسة بهجة حليب السوقر
Issue Date: Jun-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على إدارة الجودة الشاملة، و دورها في تحسين اداء الموظفين في المؤسسات،و بيان الإنعكاسات الإيجابية في الأداء نتيجة لتطبيق إدارة الجودة الشاملة المتمثلة في ( التحسين المستمر، واعتماد الإدارة على المعلومات عند إتخاذ القرارات، ودعم الإدارة العليا لتطبيق إدارة الجودة الشاملة، وتركيز الجهود على تلبية حاجات ورغبات الزبائن) . و تعد إدارة الجودة الشاملة من الأساليب الحديثة و المهمة للمنظمات، وقد بدأت بتطبيقها بسبب التغيرات والتحديات التي تواجهها هذه المؤسسات، وحتى تتمكن من البقاء و الإستمرار في أعمالها بنجاح . ولم يعد اهتمام إدارة الجودة الشاملة بجودة السلع فقط، و إنما بجودة الخدمات، وجودة كافة الأنشطة والعمليات داخل المنظمة، لزيادة القدرات التنافسية للمنظمات على المستوى المحلي والعالمي . وتواجه المنظمات العالمية والمحلية العديد من التغيرات والتحديات، ودعت هذه التحديات إلى ظهور مفاهيم جديدة في إدارة المنظمات التي تسعى إلى تحقيق هدف البقاء و الإستمرار في عامل المنافسة وذلك بتغير أساليبها التقليدية التي لا تتناسب مع ما تواجهه المنظمات من تحديات، وتبين مفاهيم إدارية حديثة تمكن المنظمة من التعامل مع التحديات التي توجهها والتغلب عليها لتحقيق مستوى الأداء الأفضل.
Description: This study aims to explore Total Quality Management (TQM) and its role in enhancing employee performance in organizations, highlighting the positive reflections on performance resulting from the implementation of TQM. These include continuous improvement, management’s reliance on information for decision-making, senior management’s support for TQM, and focusing efforts on meeting customers’ needs and desires. Total Quality Management is considered a modern and significant approach for organizations, initiated due to the changes and challenges faced by these institutions. It enables them to remain successful in their operations. TQM’s concern is no longer limited to the quality of goods but extends to the quality of services and all activities and processes within the organization, to increase the competitive capabilities of organizations at both local and global levels. Global and local organizations face numerous changes and challenges, prompting the emergence of new concepts in organizational management. These concepts aim to achieve the goal of survival and continued competitiveness by changing traditional methods that no longer align with the challenges faced by organizations. They introduce modern management concepts that enable the organization to deal with and overcome these challenges to achieve optimal performance levels.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15390
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2024.56.pdf2,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.