Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15325
Titre: اقتصاد المعرفة ودوره في تطوير النمو الاقتصادي في الجزائر -دراسة قياسية
Auteur(s): لعزب, دليلة
لعيداوي, سميرة
Mots-clés: اقتصاد المعرفة
النمو الاقتصادي
نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية المتباطئة ARDL
Date de publication: jui-2024
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على دور الاقتصاد المعرفة وكيف ساهم في الرفع من مستوى النمو الاقتصادي، في ظل الأوضاع الراهنة من خلال مجهودات التي قدمتها الدولة الجزائرية لتدعيم مرتكزات اقتصاد المعرفة. و بغية تحقيق هدف الدراسة تم استخدام نموذج الانحدار الذاتي للفجوات الزمنية المتباطئة ARDL خلال الفترة ( 2000-2022 )، وتشير نتائج المتحصل عليها الى وجود اثر إيجابي للانفاق على التعليم، براءة الاختراع، مستخدمو الهاتف الثابت والنقال على نمو الاقتصادي بينما الانترنت و الحوكمة لها اثر سلبي، وان المتغيرات كلها معنوية إحصائيا ماعدا GOV بمعنى أنها تمارس تأثيرا معنويا إحصائيا في المدى الطويل على النمو الاقتصادي.
Description: This study aims to shed light on the role of the knowledge economy and how it contributed to raising the level of economic growth, in light of the current conditions through the efforts made by the Algerian state to strengthen the foundations of the knowledge economy. In order to achieve the aim of the study, an autoregressive model for slow time lags (ARDL) was used during the period (2000-2022), and the results obtained indicate that there is a positive impact of spending on education, patents, and fixed and mobile phone users on economic growth, while the Internet and governance have an impact. Negative, and all variables are statistically significant except GOV, meaning that they exert a statistically significant impact on economic growth in the long run.Keywords: Knowledge economy, economic growth, ARDL self-regression model
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15325
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2024.15.pdf2,75 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.