Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15312
Title: أثر الإحتراق الوظيفي على أداء العاملين
Authors: بن تيتة, ياسين
بلعبيد, محمد
Keywords: الاٍ حتراق الوظيفي
أداء العاملين
الاٍجهاد العاطفي
نقص الشعور بالاٍنجاز
Issue Date: يون-2024
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الى معرفة مدى تأثير الاٍحتراق الوظيفي على أداء العاملين، وتم اٍسقاطها ميدانيا على كلية العلوم الاٍقتصادية، التجارية وعلوم التسيير لجامعة ابن خلدون ولاية تيارت، وقد اشتملت الدراسة على متغير مستقل تمثل في الاحت ا رق الوظيفي، ومتغير تابع تمثل في أداء العاملين، وذلك من خلال البحث في العلاقة بين الاٍ حتراق الوظيفي وأداء العاملين، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي اولتحليلي، حيث بلغت عينة الدراسة ( 50 ) عامل، ولتحقيق هدفنا تم الاستعانة بالملاحظة والاستبيان كأدوات للدراسة، وتم معالجة المعلومات بواسطة البرنامج الإحصائي (spss) اعتمادا على الأساليب الإحصائية. وقد كانت أبرز النتائج التي توصلنا إليها، وجود درجات منخفضة من الاٍ حتراق الوظيفي لدى مجمل أفراد العينة ارتفاع أداء العاملين لدى مجمل أفراد العينة، وجود علاقة عكسية بين الاٍ حت ا رق الوظيفي بأبعاده الثلاثة وأداء العاملين. هذا وقد توجت الدراسة بعدد من التوصيات قصد المحافظة على المستويات المنخفضة للاٍ حتراق إن أمكن وذلك للحفاظ على المستويات العالية لأداء العاملين ، وتحقيق أهداف الكلية بشكل خاص والجامعة بشكل عام بفعالية أكبر
Description: The study aimed to determine the extent of the impact of job burnout on employee performance, and it was field-tested at the Faculty of Economic Sciences, Commercial Sciences, and Management Sciences at Ibn Khaldun University in the state of Tiaret. The study included an independent variable, represented by job burnout, and a dependent variable, represented by employee performance. This was done by examining the relationship between job burnout and employee performance. The study adopted a descriptive and analytical methodology, with a sample size of 50 employees. To achieve our objective, observation and questionnaires were used as study tools, and the information was processed using the statistical program (SPSS) based on statistical methods. The most prominent results we reached were the presence of low levels of job burnout among the overall sample and high employee performance among the overall sample. There was an inverse relationship between job burnout in its three dimensions and employee performance. The study concluded with several recommendations to maintain the low levels of burnout, if possible, to preserve the high levels of employee performance and to achieve the goals of the faculty in particular and the university in general more effectively
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15312
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2024.06.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.