Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15290
Title: | دور العلاج العقلاني الانفعالي في تخفيف الحرمان العاطفي لدى أطفال الطفولة المسعفة - دراسة عيادية لثلاث حالات بمركز الطفولة المسعفة تيارت |
Authors: | بومهدي, منيرة حنان, حلاس |
Keywords: | الطفولة المسعفة الحرمان العاطفي |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون -تيارت |
Abstract: | هدفت الد راسة إلى الكشف عن دور العلاج العقلاني الانفعالي في التخفيف من الحرمان العاطفي لدى أطفال الطفولة المسعفة . حيث تكونت عينة الدراسة من 03 أطفال مسعفين تترواح أعمارهم بين ( 09 - 10 ) سنوات تم اختيارهم قصديا بمؤسسة الطفولة المسعفة "المجاهدة نوري صافية " تيارت- اعتمدت الدراسة على المنهج العيادي ، و تم استخدام الأدوات المتمثلة في المقابلة العيادية ، الملاحظة العيادية ، مقياس الحرمان العاطفي ،اختبار رسم العائلة ، كما تمثلت التقنيات المستخدمة في هذه الدراسة في : تقنية تعديل الأفكار ،الاسترخاء ، توكيد الذات و التعزيز . أسفرت نتائج الدراسة عن نجاعة و دور العلاج العقلاني الانفعالي في التخفيف من الحرمان العاطفي عند الطفل المسعف . |
Description: | The study aimed to investigate the role of Rational Emotive Therapy (RET) in alleviating emotional deprivation in rescued children. The study sample consisted of 3 rescued children aged between ( 9-10 ) years, who were purposefully selected from the “Mujahida Nouri Safia” Institution for Rescued Childhood in Tiaret. The study adopted a clinical methodology and utilized tools including clinical interviews, clinical observation, the Emotional Deprivation Scale, and the Family Drawing Test. The techniques used in this study comprised cognitive restructuring, relaxation, self-affirmation, and reinforcement. The results of the study demonstrated the effectiveness of Rational Emotive Therapy in reducing emotional deprivation in rescued children |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15290 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2024.63.pdf | 3,26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.