Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15140
Title: | تأثير استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي على الإنتاج العلمي لدى الأستاذ الجامعي في الجزائر |
Authors: | عقون, رزيقة شتوان, ليلى حيات, نور الهدى |
Keywords: | التأثير تطبيقات الذكاء الاصطناعي الإنتاج العلمي الأستاذ الجامعي |
Issue Date: | Jun-2024 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | تهدف الدراسة إلى تحديد تأثير استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي على الإنتاج العلمي لدى الأستاذ الجامعي، حيث تم التركيز في إشكالية الدراسة على مدى تأثير استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي على الإنتاج العلمي لدى الأستاذ الجامعي من خلال أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة تيارت. وقد اعتمدنا في هذه دراستنا على منهج المسح الاجتماعي من خلال تصميم استمارة الاستبيان الخاصة بالدراسة، حيث تم ذلك باستخدام العينة القصدية والمتمثل عددها في90 أستاذ من كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة تيارت. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي أن أغلب الأساتذة يستخدمون الذكاء الاصطناعي أحيانا خاصة تطبيق Chat Gbt كما يستخدمونه في فترة أقل من سنة واحدة، كما أن أغلب أساتذة كلية العلوم الانسانية والاجتماعية يرون أن تطبيقات الذكاء الاصطناعي تساهم في عملية البحث العلمي من خلال تسهيل البحث، كما أنها تساهم أحيانا في اكتسابهم للمعرفة والمهارة، بالإضافة إلى أن تقنيات الذكاء الاصطناعي تساعد الأساتذة في عملية إنتاج المقالات والبحوث العلمية من خلال التعرف على كل ما هو يتعلق بموضوع الدراسة واستخراج المعلومات والحصول عليها بسرعة وتلخيص الدراسات السابقة واختصار الوقت، كما تساعدهم من خلال ترجمة بعض المصطلحات. |
Description: | The study aims to determine the impact of the use of artificial intelligence applications on the scientific production of the university professor. The focus of the study's problematique is on the extent to which the use of artificial intelligence applications affects the scientific production of the university professor through professors of the Faculty of Humanities and Social Sciences of the University of Tiart. In this study, we relied on the social survey curriculum through the design of the study's questionnaire form, using the intentional sample of 90 professors from the Faculty of Humanities and Social Sciences of the University of Tiart. The study found a set of findings that most professors sometimes use artificial intelligence, especially the Chat Gbt application, as they use it in less than one year's time. And most professors of the Faculty of Humanities and Social Sciences believe that AI applications contribute to the process of scientific research by facilitating research, They also sometimes contribute to their acquisition of knowledge and skill. In addition, AI techniques help professors in the process of producing articles and scientific research by identifying everything related to the subject matter of the study, quickly extracting and obtaining information, summarizing previous studies and shortening time, and by translating some terminology |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/15140 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.COMU.2024.13.pdf | 2,42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.