Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14854
Titre: ما التعجبية بين الدلالة و التركيب في القرآن الكريم
Auteur(s): درقاوي, وئام
Mots-clés: الأسلوب
أسلوب التعجب
ما التعجبية
التركيب النحوي
Date de publication: jui-2024
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: التعجب في القرآ اللريم يجمع بين الدلالة والتركيب النحوي لإبراز مشاعر التعظي والتنبيه. دلاليًا، يستخدم التعجب لتسليط الضوء على قدرة الله وعظمته، وتنبيه الناس إلى الآيات اللونية التي تدل على هذه القدرة ،أما في اللغة العربية هي أسلوب يستخدم للتعبير عن الدهشة والإعجاب، وتجمع بين الدلالة والتركيب النحوي. الدلالة في التعجبية تشير إلى الانبهار بشيء ما أو التعجب من حدث أو فعل، مما يعلس مشاعر المتحدث أو اللاتب بوضوح وقوة. التركيب النحوي في التعجبية يعتمد على صيغ مثل "ما أفعله" و"أفعل به" لتلوين جمل تعجبية، وهذا يساعد في إيصال المشاعر بشلل مباشر ومؤثر. في القرآ اللريم، نجد التعجبية مستخدمة لإبراز عظمة قدرة الله وأفعاله، وتنبيه الناس إلى التأمل والتفلر في خلق الله وآياته، مما يعزز التأثير الروحي والنفسي للآيات على المتلقين .
Description: Exclamation in the Holy Quran combines connotation and grammatical composition to highlight feelings of maximization and alert. Semantically, exclamation is used to highlight God's ability and greatness, and to alert people to cosmic verses that indicate this ability. In Arabic, it is a method used to express surprise and admiration, combining connotation with grammatical composition. The connotation in admiration refers to being fascinated by something or marveling at an event or act, reflecting the sentiments of the speaker or writer clearly and forcefully. The grammatical composition in admiration depends on formulas such as "what I do" and "I do it" to form wonder sentences, and this helps to communicate feelings directly and impactfully. In the Holy Koran, admiration is used to highlight the greatness of God's power and actions, and to alert people to meditation and reflection on God's creation and verses, thereby enhancing the spiritual and psychological influence of verses on recipients.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14854
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2024.32.pdf1,91 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.