Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14847
Titre: تعليمية اللغة العربية بين المقاربات البيداغوجية والمقاربات اللسانية
Auteur(s): بن صحراوي, مسعود
Mots-clés: تعليميّة اللّغة العربيّة
المقاربة بالكفاءات
Date de publication: jui-2024
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: يتفحّص هذا البحث جزئيّات القضيّة التّعليميّة في بعدها اللّغويّ ، وفي ظلّ المقاربات البيداغوجيّة واللّسانيّة؛ انطلاقاً من بسط المستويات الخلفية العلميّة النّظريّة الّتي تقف وراء كلّ من هاته المقاربات، وصولاً إلى تطبيقاتها التّّبويّة وآليات تفعيلها، وقد انتظمت هذه الأطراف والأطوار ضمن هذا الموضوع الموسوم ب:" تعليميّّة اّللّغة اّلعربيّّة بّين اّلمقاربات اّلبيداغوجيّة وّالمقاربات اّللّسانيّة -ّ مّنهاج مّرحلة اّلتّعليمّ المتوسّط أّنموذجا "، ليجيب عن الأسئلة الآتية:ّ - ما محلّ هذه المقاربات من المنهاج تصوّراً وإعداداً، ومن الممارسات الصّفيّة للأساتذة تطبيقاً وتنفيذاً؟ -كيف يمكن تفعيل هذه المقاربات في إطار تعليميّة اللّغة العربيّة أو بالأحرى في إطار ميادين اللّغة العربيّة، والمهارات اللّغويّة؟ وما التّوجيهات والحلول الّتي يمكن اقتّاحها من أجل تفعيل أفضل؟
Description: This research examines the details of the didactic issue in its linguistic dimension, In light of the pedagogical and linguistic approaches; Starting from an extension of the levels of theoretical scientific background that stands behind each of these approaches, leading to their educational applications and mechanisms for activating them, these parties and phases have been organized within this topic labeled: “Didactics of the Arabic language between pedagogical approaches and linguistic approaches, The middle school curriculum is a model“, To answer the following questions: - What is the place of these approaches in terms of the curriculum in terms of conception and preparation, and in the classroom practices of teachers in application and implementation? -How can these approaches be activated within the framework of teaching the Arabic language, or rather within the framework of the fields of the Arabic language and linguistic skills? What directions and solutions can be suggested for better activation?
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14847
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2024.25.pdf4,27 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.