Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14751
Titre: النظرية الإبداعية وإسقاطاتها التربوية -دراسة في الماهية والآفاق
Auteur(s): قولالي, سمية
معاليم, نورة
Mots-clés: النظرية الإبداعية
المؤسسة التربوبة
العملية التعليمية التعلمية
مستوى التفكير الإبداعي
Date de publication: jui-2024
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تهدف هذه الدراسة إّلى رّّصدّ مّّدى إّدراج اّلنظرية اّلإبداعية وّالاهتمام بّها فّي اّلمؤ سسة اّلتربوية بّمرحلة اّلمتوسط، وّقياس مّستوى اّلتفكيرّّ الإبداعي فّّي سّيرورة اّّلعملية اّلتعليمية اّلتعلمية، وّمدى تّحفيز اّلمتعلمين لّتنمية قّدراتهم اّلعقلية وّالدفع بّهم لّإعمال تّفكيرهم فّي اّلمستويات اّلعلياّّ من خّلال تّقديم مّحتوى تّعليمي مّن شّأنه أّن يُّحقق هّذا اّلهدف اّلتربوي.ّّ تّّّسعى اّلمنظومة اّلتّربوية فّي ظّل اّلتطور اّلتكنولوجي اّلذي يّشهده اّلعالم بّأسره إّلى تّربية مّتعلمين يّتميزون بّتفكير إّبداعي إّنتاجي لّّلقدرةّّ على اّلتكيف مّع وّاقعهم، وّذلك يّستدعي تّبني اّلنظرية اّلإبداعية لّإمكانية تّحقيق هّذه اّلغاية، فّي إّطار اّلقيام بّدراسة اّستطلاعية تّدرّس آّراءّّ أساتذة اّللغة اّلعربية بّالمؤ سسة مّن خّلال اّلإجابة عّلى مّجموعة مّن اّلأسئلة اّلتي تّتمحور حّول مّوضوعنا،كّما نّلاحظ مّن خّلالها مّدى تّوفرّّّ مهارات اّلتفكير اّلإبداعي لّدى اّلمعلم وّالمتعلم بّناء عّلى اّلمحتوى اّلمعرفي اّلمقدم فّي اّلحجرة اّلدراسية، وّدرجة تّطبيق اّلاستّراتيجيات اّلتدريسيةّّ التي تّنمي اّلتفكير اّلإبداعي، وّمعاينة وّاقع اّلتعليم اّلحالي وّاقتّراح آّفاق لّتطوير هّذا اّلواقع اّلمتوقع تّضمينها فّي اّلعملية اّلتعليمية بّداية مّن اّلمثلثّّ الديداكتيكيّ (معلم، مّتعلم، مّحتوى مّعرفي)
Description: The purpose of the study is to monitor the extent to which creative theory is included and taken care of in the medium-term educational institution, to measure the level of creative thinking in the teaching process, and to motivate learners to develop their mental capacities and to think at higher levels by providing educational content that achieves this educational objective . In the light of the technological development of the entire world, the educational system seeks to raise learners who have the creative and productive thinking of the ability to adapt to their reality. This requires the adoption of the innovative theory of the possibility of achieving this goal, as part of an exploratory study that examines the views of teachers of the Arabic language in the institution by answering a series of questions that are centered on our subject. We also note the availability of creative thinking skills among teachers and students based on the knowledge content provided in the classroom, the degree to which teaching strategies that develop creative thinking are being applied, the fact of the current teaching and the proposal of prospects for developing this reality, which is expected to be included in the educational process. starting with the didactic trinity (teacher, learners, Knowledge Content
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14751
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.LET.2024.01.pdf3,91 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.