Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14431
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | مولاي, أسماء | - |
dc.contributor.author | نياف, إيمان | - |
dc.contributor.author | مونقار, عائشة | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T10:38:50Z | - |
dc.date.available | 2024-03-06T10:38:50Z | - |
dc.date.issued | 2023-06 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14431 | - |
dc.description | This study aims to highlight the role of the family in developing the communication skills of a child who suffers from autism spectrum disorders, and to identify how to deal with them and the most important methods and methods used to develop these skills. Observation as a secondary tool in the exploratory study stage, and the questionnaire and interview tools as the main tools for the study, and the size of the sample studied was determined by 30 families who have children with autism spectrum, and it was an intentional sample that was chosen based on a number of considerations. After collecting information and data and analyzing them statistically, we reached a set of results, the most important with these results: • The role which the family play in developing the communication skills of its autism child • The role of the communicative skills in achieving social interaction and enabling the child to form a relationship with others • The importance of psychological care of the child and enabling him developing and practicing communicative skills with others | en_US |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الأسرة في تنمية مهارات التواصل لدى الطفل الذي يعاني اضطرابات طيف التوحد، والتعرف على كيفية تعامل معهم وأهم الأساليب والطرق المتبعة لتنمية هذه المهارات، وهي دراسة ميدانية ولتحقيق أهدافها تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي وكذا المنهج المسحي، وعن أدوات الدراسة استخدمنا الملاحظة كأداة ثانوية في مرحلة الدراسة الاستطلاعية، وأداتي الاستبيان والمقابلة كأداتين رئيسيتين للدراسة، وحدد حجم العينة المبحوثة ب 30 أسرة من الأسر الذين لديهم أطفال يعانون من طيف التوحد وكانت عينة قصدية تم اختيارها انطلاقا من جملة اعتبارات. وبعد جمع المعلومات والبيانات وتحليلها إحصائيا توصلنا إلى مجموعة من النتائج نذكر أهمها: • الدور التي تلعبه الأسرة في تنمية مهارات التواصل لدى طفلها المصاب بالتوحد. • دور المهارات التواصلية في تحقيق التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال وتمكينه من إقامة علاقات مع الآخرين. • أهمية التكفل النفسي الأرطفوني على نفسية الطفل وتمكينه من ممارسة المهارات التواصلية وتنميتها مع الآخرين. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | جامعة ابن خلدون-تيارت | en_US |
dc.subject | التوحد | en_US |
dc.subject | مهارات التواصل | en_US |
dc.subject | الطفل المتوحد | en_US |
dc.subject | الأسرة | en_US |
dc.title | دور الأسرة في تنمية مهارات التواصل لدى الطفل المتوحد | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Master |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.COMU.2023.20.pdf | 3,52 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.