Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14336
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorفضيلة, دميل-
dc.date.accessioned2023-12-18T12:17:46Z-
dc.date.available2023-12-18T12:17:46Z-
dc.date.issued2023-12-13-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14336-
dc.descriptionTalking about the course of Arabic poetics leads us to research and explorethe poetic saying. Because the creativity of the Arabs in the past was almost confined to the poetic one. In the midst of this great interest, critics began to establish poetic standards. They determined for the poet a stable and clear path and criterion by confining it to the poetryof pillar. If these criteria are met, the poem can enter the old Arab poetic fold, and if it does not adhere to it, it is considered outside of it, and from that the latter poet becomes necessarily imitating the previous ones, and this is what made poetry limited and narrow. Accordingly, a wave of poetry came that transcended and rebelled against the old familiar patterns, and it was accompanied by bold critical opinions that approached modernity's perception of the concept of poetry. However, this transcendental perception of the prevailing critical perspective was rejected and marginalized. Based on the foregoing, our research came as an attempt to keep pace with the major transformations that Arab poetry underwent, starting from the standard poetry to modern Arabic poetry.en_US
dc.description.abstractإنّ الحديث عن مسار الشعرية العربية، يُفضي بنا إلى البحث والتنقيب في القول الشعري؛ لأنّ الإبداع عند العرب قديما يكادُ ينحصر جُله في الإبداع الشعري. وفي خضم هذا الاهتمام الكبير، راح النقاد يؤسسون للمعايير الشعرية؛ فحددوا للشاعر طريقًا و معيارًا قارًا وثابتَا و واضحًا من خلال حصره في عمود الشعر. فإذا توفرت هذه المعايير يُمكن للقصيدة من الدخول إلى حظيرة الشعرية العربية القديمة، وإن لم يلتزمها عُدَ خارجًا عنها، ومن ذلك صار الشاعر اللاحق مقلِّدًا بالضرورة للشاعر السابق، وهذا ما جعل الشعر محدودًا وضيقًا. و بناء على ذلك جاءت موجة شعر تجاوزت وتمردت على الأنساق المألوفة القديمة، وصاحبتها في ذلك آراء نقدية جريئة مقاربة لتصور الحداثة لمفهوم الشعر. إلا أنّ هذا التصور المتجاوز للمنظور النقدي السائد قُوبل بالرفض والتهميش. وتأسيسا على ما سبق جاء بحثنا كمحاولة لمواكبة التحوّلات الكبرى التي مرّت بها الشعرية العربية انطلاقا من شعرية المعيار إلى الشعرية العربية الحديثة.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية الآداب واللغات - جامعة ابن خلدون تيارتen_US
dc.subjectالشعريةen_US
dc.subjectالمتنen_US
dc.subjectالمعيارen_US
dc.subjectعمود الشعرen_US
dc.subjectالتجاوزen_US
dc.subjectالحداثةen_US
dc.titleمن شعرية المتن الى شعرية الهامشen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
أطروحة دكتوراه من شعرية المتن إلى شعرية الهامش.pdf3,32 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.