Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14153
Titre: القيادة الادارية وأثرها على ادارة الصراع التنظيمي
Auteur(s): قوادرية, حسين
Mots-clés: القيادة الإدارية
الصراع التنظيمي
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تناولت هذه الدراسة موضوع القيادة الإدارية وأثرها على إدارة الصراع التنظيم من خلال إلقاء الضوء وإبراز دور القيادة في إدارة الصراع وتوجيهه لخدمة المنظمة، ولقد جاءت إشكالية الدراسة وفق التساؤل الرئيسي التالي: ما هو دور القيادة الإدارية في إدارة الصراع التنظيمي؟ وقد انبثق عن التساؤل الرئيسي التساؤلات الفرعية التالية: ماهي أبماط القيادة الإدارية بغل الصراع التنظيمي؟ ماهي خطوات القيادة الإدارية المتبعة لإدارة الصراع التنظيمي؟ هل هنالك استًراتيجية محددة تعتمد عليها القيادة للحد من مستويات الصراع التنظيمي؟ وقد قمنا بوضع فرضيات لدراسة إشكالية بحثنا وتتمثل في الفرضية الرئيسية للقيادة الإدارية دور فعال في إدارة الصراع التنظيمي والتقليل منو وتتفرع منها مجموعة من الفرضيات الفرعية وهي: تستخدم القيادة الإدارية مخـتلف الأنماط في إدارة الصراع التنظيمي يتبع القائد خطوات واستًراتيجيات لإدارة الصراع التنظيمي تعتبر استًراتيجية التعاون الأكثر استخداما بغل الصراع التنظيمي وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي لتحليل هذه الدراسة، وخلصت الدراسة الى ضرورة الاعتماد على مختلف الاستًراتيجيات في إدارة الصراع، بعد الدراسة الدقيقة لأسباب الصراع، حيث أن لكل قائد نمط معين ولتفادي التشخيص الخاطئ للصراع لابد من اتباع طرق عقلانية علمية تكون مجدية لفك الصراع ولكسب الأطراف المتصارعة خدمة للمنظمة.
Description: This study dealt with the issue of administrative leadership and its impact on organizational conflict management by shedding light and highlighting the role of leadership in managing conflict and directing it to serve the organization. The problem of the study came according to the following main question: - What is the role of administrative leadership in managing organizational conflict? The following sub-questions emerged from the main question: - What are the patterns of administrative leadership to solve the organizational conflict? - What are the administrative leadership steps followed to manage organizational conflict? - Is there a specific strategy that the leadership relies on to reduce the levels of organizational conflict? We have developed hypotheses to study the problem of our research, which is the main hypothesis The administrative leadership has an effective role in managing organizational conflict and reducing it, and a group of sub-hypotheses branch out from it, namely: Administrative leadership uses various styles in managing organizational conflict The leader follows steps and strategies to manage organizational conflict Collaboration strategy is the most used to resolve organizational conflict We relied on the descriptive approach to analyze this study, and the study concluded that it is necessary to rely on various strategies in conflict management, after a careful study of the causes of conflict, as each leader has a specific style, and in order to avoid misdiagnosis of the conflict, it is necessary to follow scientific rational methods that are feasible to resolve the conflict and win over the conflicting parties. service to the organization.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/14153
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SP.2023.07.pdf1,83 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.