Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13887
Titre: تنويع الصادرات الجزائرية من منظور اطار تحليل فضاء المنتج
Auteur(s): طاهرت, احلام
سويكمي, شروق
Mots-clés: تنويع الصادرات
التعقيد الاقتصادي
فضاء المنتج
تعقد الصادرات
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: تهدف هذه الدراسة الى واقع تنويع الصادرات الجزائرية بدلالة فضاء المنتجات باعتبار ان التنويع في الصادرات اصبح توسيع لقاعدة الصادرات خاصة في وقتنا الحالي بحيث انه يقاس بالعديد من المؤشرات التي تبين عدد المنتجات التي يصنعها الاقتصاد. ان تطبيق مؤشرات نظرية التعقيد على الاقتصاد الجزائري اظهر عدم امتلاكه لأي امكانيات انتاجية، بحيث قدمت النظرية مفاهيم مهمة حول تأثير تنوع و تعقد الصادرات على تحسين مستوى دخل البلد و نموه مستقبلا، و باعتماد مؤشر نظرية فضاء المنتج على الصادرات ذات الميزة النسبية الظاهرة و المنتجات القريبة التي تطلب معارف انتاجية مماثلة للاستفادة من القدرات الانتاجية الحالية. و بالتالي فان الجزائر لم تبقى في منأى عما اتجهت اليه مختلف الدول خاصة النامية في الاسراع نحو بناء استراتيجية لترقية و تنويع صادراتها اي ضعف اداءها في الاقتصاد الوطني و تنافسيتها الدولية من حيث تواجدها في الاسواق العالمية
Description: This study aims at the reality of diversifying Algerian exports in terms of product space, given that diversification in exports has become an expansion of the export base, especially at the present time, so that it is measured by many indicators that show the number of products that the economy manufactures. The application of indicators of complexity theory on the Algerian economy showed that it does not have any Production capabilities, so that the theory provided important concepts about the impact of the diversity and complexity of exports on improving the country's income level and its future growth, and by adopting the product space theory index on exports with apparent comparative advantage and close products that require similar production knowledge to benefit from the current productive capabilities. Thus, Algeria did not stay away from what various countries, especially developing countries, have tended to accelerate towards building a strategy to upgrade and diversify its exports, i.e. its weak performance in the national economy and its international competitiveness in terms of its presence in world markets
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13887
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2023.211.pdf3,01 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.