Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13887
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorطاهرت, احلام-
dc.contributor.authorسويكمي, شروق-
dc.date.accessioned2023-11-20T13:21:13Z-
dc.date.available2023-11-20T13:21:13Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13887-
dc.descriptionThis study aims at the reality of diversifying Algerian exports in terms of product space, given that diversification in exports has become an expansion of the export base, especially at the present time, so that it is measured by many indicators that show the number of products that the economy manufactures. The application of indicators of complexity theory on the Algerian economy showed that it does not have any Production capabilities, so that the theory provided important concepts about the impact of the diversity and complexity of exports on improving the country's income level and its future growth, and by adopting the product space theory index on exports with apparent comparative advantage and close products that require similar production knowledge to benefit from the current productive capabilities. Thus, Algeria did not stay away from what various countries, especially developing countries, have tended to accelerate towards building a strategy to upgrade and diversify its exports, i.e. its weak performance in the national economy and its international competitiveness in terms of its presence in world marketsen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى واقع تنويع الصادرات الجزائرية بدلالة فضاء المنتجات باعتبار ان التنويع في الصادرات اصبح توسيع لقاعدة الصادرات خاصة في وقتنا الحالي بحيث انه يقاس بالعديد من المؤشرات التي تبين عدد المنتجات التي يصنعها الاقتصاد. ان تطبيق مؤشرات نظرية التعقيد على الاقتصاد الجزائري اظهر عدم امتلاكه لأي امكانيات انتاجية، بحيث قدمت النظرية مفاهيم مهمة حول تأثير تنوع و تعقد الصادرات على تحسين مستوى دخل البلد و نموه مستقبلا، و باعتماد مؤشر نظرية فضاء المنتج على الصادرات ذات الميزة النسبية الظاهرة و المنتجات القريبة التي تطلب معارف انتاجية مماثلة للاستفادة من القدرات الانتاجية الحالية. و بالتالي فان الجزائر لم تبقى في منأى عما اتجهت اليه مختلف الدول خاصة النامية في الاسراع نحو بناء استراتيجية لترقية و تنويع صادراتها اي ضعف اداءها في الاقتصاد الوطني و تنافسيتها الدولية من حيث تواجدها في الاسواق العالميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectتنويع الصادراتen_US
dc.subjectالتعقيد الاقتصاديen_US
dc.subjectفضاء المنتجen_US
dc.subjectتعقد الصادراتen_US
dc.titleتنويع الصادرات الجزائرية من منظور اطار تحليل فضاء المنتجen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2023.211.pdf3,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.