Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13845
Titre: أتمتة العمليات المصرفية كآلية للتحول الرقمي
Auteur(s): خالد خوجة, سمية
عزيز, خيرة
Mots-clés: التحول الرقمي
الأتمتة
وسائل الدفع الالكترونية
الصيرفة الالكترونية
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: يعتبر القطاع المصرفي من السباقين في تبني هذه الاستراتيجيات الذكية، حيث أصبح التحول الرقمي من الضروريات في عصرنا الحالي، وأصبحت كل العمليات تتم بطريقة آلية بدون تدخل اليد البشرية فيها إلا للضرورة، وتهدف دراستنا إلى معرفة مدى تطبيق واعتماد البنوك عامة والبنوك الجزائرية المتمثلة في البنك الوطني الجزائري محل دراستنا على الأتمتة المصرفية وما هي الخدمات الالكترونية التي تقدمها وعلى أنظمتها الإدارية الالكترونية التي تعمل بها بالإضافة إلى معرفة إلى أي حد يواكب البنك الوطني الجزائري تطور الإدارة الالكترونية المبنية على استراتيجية التحول الرقمي. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها أن التحول الرقمي يعتبر مزيج من الأتمتة، وتأثير هذه الأخيرة على جذب عملاء جدد للمصرف، إضافة الى أن البنك الوطني الجزائري ركز بالدرجة الأولى على العملاء وتتبع متطلباتهم وذلك من خلال تبني نماذج أعمال جديدة رقمية كليا تعتمد على التقنيات التكنولوجية المتاحة. أما الجانب السلبي هو وجود عدد كبير من العملاء لا يجيدون استخدام الحاسوب والانترنت وهم بالتالي لا يستفيدون من جميع الخدمات المصرفية المؤتمتة المتاحة لهم
Description: The Banking sector is one of the forerunners in adobting these smart strategies, as digital transformation has become one of the necessities in our current era, and all operations are carried out in an automated manner without human intervention except for necessity.Our study aims to know the extent of application and approval of banks in general and Algerian banks represented by the national bank which is the subject of our study specifically one Banking automation, the electronic services It provides, and its electronic administrative systems in which it operates in addition to finding out to wate extent the national Bank of Algeria Keeps pace with management based on the strategy of digital transformation. The study reached a set of results, the most important of which is That digital transformation is a mixture automation, and the effect of the latter on attracting new customers to the bank, in addition to That the National Bank of Algeria focused primarily on customers and tracking their requirements, by adobting completely new digital business models. It depends on the available technological techniques. As for the negative side, it is the presence of a large number of customers who are not good at using computers and the internet, and therefore they do not benefit from alle the automated banking services availabel to them
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13845
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2023.171.pdf2,1 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.