Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13844
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorيزيد, إيمان-
dc.contributor.authorبلخوجة, زهرة-
dc.date.accessioned2023-11-19T09:34:54Z-
dc.date.available2023-11-19T09:34:54Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13844-
dc.descriptionThis study deals with the issue of the reality of applying industrial marketing in Algerian enterprises and the extent of her knowledge of the concept of industrial marketing, with a projection of this on three Algerian industrial establishments represented in: Cement Company "Ain Touta" Batna, National Company of industrial vehicles “SNVI” and and the national company of electronic industry “ENIE”, the subject has been studied from several aspects, starting from the general concepts of industrial marketing to highlighting its importance in industrial establishments considering that its activities face many difficulties dues to the different nature of industrial commodities; which are completely different from the nature on consumer commodities, and to meet this challenges, industrial enterprises need to develop effective strategies for the industrial marketing mix and we have reached to several results which and the most important is industrial marketing become essential to determine success or failure of companies in face of intense market competition where the success and growth of those is linked to the degree of efficiency and effectiveness of the strategies adopteden_US
dc.description.abstractتعالج هذه المذكرة موضوع واقع تطبيق التسويق الصناعي في المؤسسات الجزائرية ومدى إلمامها بمفهوم التسويق الصناعي الحقيقي مع إسقاط ذلك على ثلاث مؤسسات صناعية جزائرية المتمثلة في: شركة الإسمنت عين التوتة "باتنة"، والمؤسسة الوطنية لصناعة السيارات "SNVI"، والمؤسسة الوطنية لصناعة الإلكترونيات "ENIE"، حيث تمت دراسة الموضوع من عدة جوانب إبتداءا من المفاهيم العامة للتسويق الصناعي إلى إبراز أهميته في المؤسسات الصناعية، على اعتبار أن أنشطة التسويق الصناعي تواجه الكثير من الصعوبات لطبيعة السلع الصناعية التي تختلف كليا عن طبيعة السلع الاستهلاكية، ولمواجهة هذه التحديات تحتاج المؤسسات الصناعية إلى وضع استراتيجيات فعالة للمزيج التسويقي الصناعي ، ولقد توصلنا من خلال دراستنا التشخيصية إلى عدة نتائج أهمها : أن التسويق بشكل عام والتسويق الصناعي بشكل خاص أصبح عنصرا أساسيا في تحديد نجاح أو فشل المؤسسات في ضل المنافسة الشديدة التي يشهدها السوق اليوم. حيث يرتبط نجاح ونمو المؤسسات بدرجة كفاءة وفعالية الاستراتيجية التسويقية المتبناةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتسويق الصناعيen_US
dc.subjectالمؤسسات الصناعيةen_US
dc.subjectالمزيج التسويقيen_US
dc.subjectإدارة التسويق الصناعيen_US
dc.titleواقع التسويق الصناعي في المؤسسات الصناعية الجزائريةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.COM.2023.170.pdf7,81 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.