Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13746
Title: البنوك التجارية وعلاقتها بتكنولوجيا الإعلام و الاتصال في ظل الاقتصاد المعرفي
Authors: مامون, أسامة عبد الجليل
مداني, نهى
Keywords: البنوك التجارية
الصندوق الوطني للتوفير والاحتياط
Issue Date: يون-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: من خلال دراستنا لهذا الموضوع ، توضح لنا الدور الذي جاءت به تكنولوجيا الإعلام و الإتصال في البنــــــــــوك و كذا واقعها في البنوك التجارية الجزائرية و الحاجة إلى عصرنة قطاعها ليواكب التغيرات الراهنة من خلال الصيرفة الالكترونية ، وسائل الدفع ، الأنظمة االلكترونية في النشاط البنكي، تسرع الجزائر إلى اعتماد تكنولوجيا الاعلام والاتصال في قطاعها البنكي الحساس من خلال تفعيل الصيرفةااللكترونية، و على هذا الأساس كانت دراستنا الميدانية على مستوى وكالة CNEP banque -تيارت-للوقوف على مدى تطبيقها للتقنيات الجديدة،و معرفة اهم التحديات التي تواجه هذه الوكالة حول تطبيق مشروع الصيرفة الالكترونية. فتعد تكنولوجيات الإعلام والاتصال الحديثة في ظل التطور المعرفي من أكبر التحديات التي تواجه أنشطة البنوك التجارية اليوم، ومن غير المعقول تجاهل مؤشرات الثورة التكنولوجية الجارية حاليا في البنوك العالمية. لذا فإن نجاح تبني هذه التكنولوجيا يتوقف على مدى سعي هذه البنوك الى ادارة هذا التغيير التكنولوجي بما يحقق فعالية عملياتها وأنشطتها
Description: Through our study of this topic, the role of information and communication technology in banks and its reality in Algerian commercial banks becomes clear, as well as the need to modernize the sector to keep up with current changes through electronic banking, payment methods, and electronic systems in banking activities. Algeria is accelerating the adoption of information and communication technology in its sensitive banking sector by activating electronic banking. Based on this, our field study was conducted at CNEP Banque - Tiaret Agency - to assess the extent of its implementation of new technologies and to identify the main challenges facing this agency regarding the implementation of the electronic banking project. Modern information and communication technologies are among the greatest challenges facing commercial banks today in the face of cognitive development. It is unreasonable to ignore the indicators of the ongoing technological revolution in global banks. Therefore, the success of adopting this technology depends on how determined these banks are to manage this technological change in a way that achieves the effectiveness of their operations and activities
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13746
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.COM.2023.99.pdf2,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.