Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13433
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorعبد الجبار, فاطمة-
dc.date.accessioned2023-10-16T13:48:41Z-
dc.date.available2023-10-16T13:48:41Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13433-
dc.descriptionOur current study aims to reveal the correlation between formal intelligence and calligraphy skills among third-year primary school students in each of the Osmani Yahya and November 1 academies in the municipality of Frenda. To achieve the objectives of the study, the descriptive analytical approach was followed. Raven colored and building an achievement test that measures calligraphy skills, and to determine the level of statistical significance of the results, each of the following statistical indicators were used: Pearson correlation coefficient, frequencies, percentages, arithmetic mean, standard deviation and the "T" test for the two independent samples. Where the results of the study resulted in the following: The level of formal intelligence among third year primary school students is above average. The level of mastery of the third year primary students in calligraphy skills is average. There are no statistically significant differences in the level of visual intelligence among third year primary school students due to the gender variable. There are statistically significant differences in the level of calligraphy skills of the third year primary school students due to the gender variable in favor of females. There is a statistically significant positive correlation between formal intelligence and calligraphy skills of the third year primary studentsen_US
dc.description.abstractتھدف دراستنا الحالیة للكشف عن العلاقة الارتباطیة بین الذكاء الصوري ومھارات الخط لدى تلامیذ السنة الثالثة ابتدائي بكل من إبتدائیتي عثماني یحي وأول نوفمبر ببلدیة فرندة، ولتحقیق أھداف الدراسة تم إتباع المنھج الوصفي التحلیلي، إذ بلغت عینة الدراسة 126 تلمیذا وتلمیذة أختیروا بطریقة قصدیة ، تم استخدام مقیاس رافن الملون وبناء اختبار تحصیلي یقیس مھارات الخط ، ولتحدید مستوى الدلالة الإحصائیة للنتائج تم استخدام كل من المؤشرات الإحصائیة التالیة : معامل الارتباط بیرسون ، التكرارات ، النسب المئویة ، المتوسط الحسابي ، الانحراف المعیاري واختبار" ت " للعینتین المستقلتین . حیث أسفرت نتائج الدراسة إلى مایلي : مستوى الذكاء الصوري لدى تلامیذ السنة الثالثة ابتدائي فوق المتوسط . مستوى تمكن تلامیذ السنة الثالثة ابتدائي من مھارات الخط متوسط . لا توجود فروق دالة إحصائیا في مستوى الذكاء الصوري لدى تلامیذ السنة الثالثة ابتدائي تعزى لمتغیر الجنس . وجود فروق دالة إحصائیا في مستوى مھارات الخط لدى تلامیذ السنة الثالثة ابتدائي تعزى لمتغیر الجنس لصالح الإناث . وجود علاقة إرتباطیة موجبة دالة إحصائیا بین الذكاء الصوري ومھارات الخط لدى تلامیذ السنة الثالثة إبتدائي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالذكاء الصوريen_US
dc.subjectمھارات الخطen_US
dc.titleالذكاء الصوري وعلاقته بمهارات الخط لدى تلاميذ السنة الثالثة ابتدائيen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.115.pdf1,25 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.