Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13405
Title: دور التكوين المهني في زيادة تعزيز مستوى الكفاءة المهينة لدى العامل -دراسة ميدانية بمعهد الوطني التكوين المهني زيان بلقاسم –تيارت
Authors: بربار, مروة
بودلال, فضيلة
Keywords: التكوين
التكوين المهني
الكفاءة
الكفاءة المهنية
Issue Date: Jun-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تناولت هذه الدراسة موضوع "دور التكوين المهني في تعزيز مستوى الكفاءة المهنية لدى العامل "بمعهد التكوين المهني زيان بالقاسم ،يعتبر من أهم المواضيع التي لقيت اهتمام كبير من الباحثين في العلوم الاجتماعية بالأخص علم اجتماع التنظيم و العمل ، ولقد قمنا بتقسيم دراستنا إلى جانب نظري و جانب ميداني. -الجانب النظري : حاولنا من خلاله توضيح الإطار النظري و التصوري للدراسة والذي يتضمن الإشكالية، الفرضيات ،أهداف الدراسة ،أهمية و أسباب اختيار الموضوع بالإضافة إلى مفاهيم الدراسة و عرض الدراسات السابقة ،كما وضعنا مختلف النظريات المفسرة للموضوع. -الجانب الميداني: من خلاله قمنا بإتباع إستراتيجية منهجية متكاملة حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي باختيارنا للعينة القصدية كما اعتمدنا على تقنية الاستمارة كأداة أساسية في جمع البيانات ،كما تم الإستعانة بمعامل كيدو"; وقد هدفت هذه الدراسة ألى توضيح العلاقة بين التكوين المهني و مستوى الكفاءة المهنية لدى العامل وفي الأخير توصلت دراستنا الراهنة إلى جملة من النتائج المرتبطة بفرضيات الدراسة والتي تحققت بجزء كبير بمعنى يساهم التكوين في زيادة تعزيز مستوى الكفاءة المهنية لدى العامل.
Description: This study dealt with the subject of "the role of vocational training in enhancing the level of professional competence of the worker" at the Institute of Vocational Training, Zian Belkacem. field side. Theoretical side: We tried through it to clarify the theoretical and conceptual framework of the study, which includes the problem, hypotheses, objectives of the study, the importance and reasons for choosing the subject, in addition to the concepts of the study and the presentation of previous studies. We also developed various theories that explain the subject. The field aspect: through it, we followed an integrated methodological strategy, where we relied on the descriptive approach by choosing the intentional sample, and we also relied on the questionnaire technique as a basic tool in data collection, and the Pearson coefficient was used. This study aimed to clarify the relationship between vocational training and the level of The professional competence of the worker Finally, our current study reached a number of results related to the hypotheses of the study, which were achieved in a large part, meaning that training contributes to further enhancing the level of professional competence of the worker
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13405
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.SOC.2023.64.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.