Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13363
Titre: التمثلات الإجتماعیة لمنحة البطالة لدى فئة الطلبة- دراسة میدانیة قسم علم الاجتماع تیارت
Auteur(s): بلحوت, نوال
بلعباس, سمية
Mots-clés: التمثلات الإجتماعية ، ، منحة البطالة
سوق العمل
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة إلى التعرف على التمثلات الإجتماعية لمنحة البطالة لفئة الطلبة من خلال الإلمام ببعض الجوانب المتعلقة بالمتغيرين، وعلاقتها بالجامعة وسوق العمل ومدى تأثير الظروف المادية و الإجتماعية على الطالب التي تدفعه إلى التخلي عن الجامعة والإلتحاق بمنحة البطالة، قمنا بدراسة في جامعة إبن خلدون كلية العلوم الإنسانية و الإجتماعية قسم علم الإجتماع _ ولاية تيارت _ تمحورت دراسة في التساؤل المركزي التالي : ماهي التمثلات اللإجتماعية لمنحة البطالة لدى فئة الطلبة ؟ 2023 واعتمدنا في الدراسة على - تراوحت مدة الدراسة الميدانية من 1ماي الى غاية 11 ماي من السنة 2022 العينة العشوائية الطبقية قوامها 136 طالبا من جميع المستويات والتخصصات قسم علم الاجتماع لولاية تيارت ولي تحقيق أهداف الدراسة تم الاستعانة بمجموعة من الادوات هي الاستمارة الى 4 محاور تضم 27 سؤال بالاضافة الى الملاحظة،وتم استخدام المنهج الوصفي في عملية جمع المعلومات وتحليلها ،واشارت نتائج الدراسة الى : أن اغلب عينة الدراسة تواصل دراستها من اجل منصب عمل بنسبة للفئتين ذكور او اناث أن اغلب الطلبة الذين يفكرون في الانقطاع عن الدراسة يعود الى اسباب مادية من جهة ومن جهة اخرى الى منحة البطالة
Description: The study aimed to identify the social representations of unemployment benefits for students by understanding some aspects related to the variables, their relationship with the university and the job market, and how the material and social conditions affect the student's decision to leave the university and join the unemployment benefits program. The study was conducted at Ibn Khaldoun University, Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Sociology in Tiaret Province. The central question of the study was: what are the social representations of unemployment benefits among students? The field study lasted from May 1 to May 11, 2022-2023, and the study relied on a stratified random sample of 136 students from various levels and specializations of the sociology department in Tiaret province. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisting of 27 questions grouped into four axes was used in addition to observation. The descriptive method was used to collect and analyze the data, and the results of the study showed that: - The majority of the study sample continues their studies for the purpose of obtaining employment opportunities for both males and females. - The main reasons for students considering dropping out of school are financial constraints and unemployment benefits. - Most students do not consider dropping out of school, but they believe that the social and financial conditions of students are the reason behind their tendency towards unemployment benefits. - The majority of resident and non-resident students admit that working alongside studying and not receiving financial support from their families is a reason for leaving school and joining the unemployment benefits program. - Most students acknowledge that the possibility of obtaining positions aligns with university training and the university's role in helping students secure employment opportunities. - The majority of the study sample does not prefer to turn to unemployment benefits despite the scarcity of job opportunities and the social and financial conditions of students. - Despite the differences in university specializations, from bachelor's to master's degrees, students acknowledge the possibility of finding employment opportunities. - The majority of the study sample intends to continue their studies and believe in the integration between university education and the job market
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13363
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.SOC.2023.23.pdf1,6 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.