Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13186
Title: | الطموح لدى طلبة تخصص العلوم الاجتماعية سنة ثانية ليسانس علم النفس_ علم الاجتماع_ فلسفة |
Authors: | صحراوي, إكرام طيب, فايزة |
Keywords: | الطموح الدراسي طلبة تخصص العلوم الاجتماعية |
Issue Date: | Jun-2023 |
Publisher: | جامعة ابن خلدون-تيارت |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الطموح الدراسي لدى طلبة السنة الثانية ليسانس تخصص علوم اجتماعية بجامعة تيارت، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي لأنه يناسب طبيعة الدراسة. طبقت الدراسة على 64 طالب وطالبة من جامعة ابن خلدون بولاية تيارت، وقد استخدمت الدراسة مقياس مستوى الطموح من إعداد معوض عبد العظيم. وللتحقق من فرضيات الدراسة تم تطبيق اختبار Ttest للمجموعة الواحدة واختبار Ttest لعينتين مستقلتين، ومعامل (أنوفا)، كانت نتائج الدراسة كما يمي: مستوى الطموح لدى طلبة السنة الثانية تخصص علوم اجتماعية منخفض. لا توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الطموح لدى طلبة جامعة تيارت تعزى لمتغير التخصص. لا توجد فروق دالة إحصائيا مستوى الطموح لدى طلبة جامعة تيارت تعزى لمتغير الجنس |
Description: | The aim of the current study was to determine the level of academic ambition among second-year students majoring in social sciences at Tiaret University. The study utilized a descriptive approach, which suited the nature of the research. The study was conducted on 64 male and female students at Ibn Khaldun University in the province of Tiaret. A scale of ambition level, prepared by Mouwad Abdelazim, was used in the study. To test the study's hypotheses, the researchers applied the T-test for a single group, the T-test for two independent samples, and the analysis of variance (ANOVA). The study's results were as follows: 1. The level of academic ambition among second-year students majoring in social sciences was found to be low. 2. There were no statistically significant differences in the level of ambition between students at Tiaret University attributed to the variable of specialization. 3. There were no statistically significant differences in the level of ambition among students at Tiaret University attributed to the variable of gender |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13186 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TH.M.PSY.2023.109.pdf | 1,4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.