Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13182
Titre: محتوى أحلام اليقظة القهرية لدى الطالب الجامعي
Auteur(s): علواش, فاطمة الزهراء
عماري, هند
Mots-clés: أحلام اليقظة
القهرية
الطالب
المحتوى
Date de publication: jui-2023
Editeur: جامعة ابن خلدون-تيارت
Résumé: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن محتوى أحلام اليقظة القهرية لدى الطالب الجامعي، كما تهدف الدراسة أيضا إلى الكشف عن أهم الخصائص المميزة لبنية أحلام اليقظة القهرية على عينة قدرت ب ( 100 ) طالب جامعي من كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة ابن خلدون- تيارت . لتحقيق الأهداف تم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطبيق إستبيان أحلام اليقظة القهرية من إعداد الباحثتين، تم التأكد من خصائصه السيكومترية . أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: - تحتوي أحلام اليقظة لدى الطالب الجامعي على مواضيع متعددة يبقى أهمها موضوع ترميم الماضي جاء في المرتبة الأولى. - أهم ما يميز بنية أحلام اليقظة القهرية هو عدم صلتها بالواقع الحقيقي، كما تتميز أيضا بالكثافة الحسية، كما أظهرت النتائج بأن غالبية الطلبة يتمركزون في الوضعية الحالم أ. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في محتوى أحلام اليقظة تعزى لمتغير الجنس، والتخصص، في حين توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المحتوى تعزى لمتغير السن. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في بنية أحلام اليقظة تعزى لمتغير الجنس، السن، والتخصص. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في عدد ساعات الاستغراق في أحلام اليقظة القهرية تعزى لمتغير الجنس، السن ، والتخصص.
Description: The aim of the current study was to uncover the content of intrusive daydreams in university students. Additionally, the study aimed to identify the key characteristics of the structure of intrusive daydreams in a sample of 100 university students from the College of Humanities and Social Sciences at Ibn Khaldoun University in Tiaret. To achieve these objectives, a descriptive approach was used, employing a questionnaire on intrusive daydreams developed by the researchers, ensuring its psychometric properties. The study yielded the following results: • Wakeful daydreams in university students encompass multiple themes, with the theme of past restoration ranking first in importance. • The key distinguishing feature of the structure of intrusive daydreams is their lack of connection to actual reality. They are also characterized by sensory intensity. The results also indicated that the majority of students tend to be in the "dreamer" position. • There were no statistically significant differences in the content of intrusive daydreams attributed to gender or field of study, while there were statistically significant differences in content attributed to age. • There were no statistically significant differences in the structure of intrusive daydreams attributed to gender, age, or field of study. • There were no statistically significant differences in the duration of engagement in intrusive daydreams attributed to gender, age, or field of study.
URI/URL: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13182
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.105.pdf1,31 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.