Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13179
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorحمزاوي, رفيدة-
dc.contributor.authorجلول, مروة-
dc.date.accessioned2023-09-21T08:34:29Z-
dc.date.available2023-09-21T08:34:29Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13179-
dc.descriptionThe current study aimed to reveal the relationship between the quality of life and self-esteem of the university student in the department of social sciences according to the variables of gender (male,female) and educational level (first bachelor’s degree,third bachelor’s degree). To achieve the purposes of the research, the analytical descriptive approach was relied on, as the study was conducted on a sample of 60 male and female students, and we relied on two data collection tools :the quality of life scale for Saleh Al-Shaarawy and the self-esteem scale for Cooper Smith based on statistical methods (percentages, Guttmann coefficient and Spearman, t-test, Pearson coefficient, arithmetic mean) the following results were reached : -there are no statistically significant differences in the level of quality of life and self-esteem of the university student due to the gender variable. - there are no statistically significant differences in the level of quality of life and self-esteem of the university student due to the educational level variable. -there is a correlation between the quality of life and self-esteem of the university studenten_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين جودة الحياة و تقدير الذات لدى الطالب الجامعي بقسم العلوم الاجتماعية حسب متغيرات الجنس(ذكر، أنثى)و المستوى التعليمي (أولى ليسانس، ثالثة ليسانس)و لتحقيق أغراض البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تم اجراء الدراسة على عينة قدرها 60 طالب و طالبة، و قد اعتمدنا على أداتين لجمع البيانات و هما: مقياس جودة الحياة لصالح الشعراوي و مقياس تقدير الذات لكوبر سميث بالاعتماد على الأساليب الاحصائية( النسب المئوية، معامل غوتمان و سبيرمان، اختبار T ، معامل بيرسون و المتوسط الحسابي). تم التوصل الى النتائج التالية: عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى جودة الحياة وتقدير الذات لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغير الجنس . عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى جودة الحياة و تقدير الذات لدى الطالب الجامعي تعزى لمتغير المستوى التعليمي . وجود علاقة ارتباطية بين حودة الحيا و تقدير الذات لدى الطالب الجامعيen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectجودة الحياةen_US
dc.subjectتقدير الذاتen_US
dc.subjectالطالب الجامعيen_US
dc.titleجودة الحياة وعلاقتها بتقدير الذات لدى الطالب الجامعيen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.104.pdf1,25 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.