Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13174
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorفرحات, دليلة-
dc.contributor.authorغزلي, رشيدة-
dc.date.accessioned2023-09-21T07:57:54Z-
dc.date.available2023-09-21T07:57:54Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13174-
dc.descriptionThe study aimed to identify the relationship between separation anxiety and academic achievement، as well as the effect of separation anxiety on academic achievement in terms of age، gender، and others. To achieve these goals، the analytical descriptive approach was relied upon، using a case study and a measure of separation anxiety. To achieve these goals، the analytical descriptive approach was relied upon، using a case study and a measure of separation anxiety. The sample of the study consisted of 30 cases from different categories، including: divorced parents، orphans، paramedics، and delinquents in re-education and rehabilitation centers in the state of Tiaret، where their ages ranged between 12-18 years، and the interview (family drawing test) and a package of statistical methods (Pearson and t-test) were relied upon. For two independent samples and an ANOVA test، the following results were obtained: - There is a relationship between the level of separation anxiety and academic underachievement. - There are differences between those with normal achievement and underachievement in the level of separation anxiety. - There are no differences in the level of separation anxiety due to the age variable. - There are no differences between males and females in the level of separation anxiety due to the gender variable.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الى التعرف على العلاقة بين قلق الانفصال والتحصيل الدراسي، تبعا لمتغير السن والجنس وضعف التحصيل الدراسي. ولتحقيق هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ; مستخدمين دراسة حالة ومقياس قلق الانفصال حيث تمثلت عينة الدراسة في ( 30 ) حالة من مختلف الفئات من بينهم ذوي الأبوين المطلقين واليتامى والمسعفين والجانحين بمراكز إعادة التربية لولاية تيارت حيث تراوحت أعمارهم ما بين ( 12-18 )سنة وتم الاعتماد على المقابلة (اختبار رسم العائلة) وحزمة من الأساليب الإحصائية (بيرسون واختبار(ت) لعينتين مستقلتين واختبار anova وتم التوصل الى النتائج التالية: توجد علاقة بين مستوى قلق الانفصال وضعف التحصيل الدراسي. توجد فروق ما بين ذوي التحصيل العادي والتحصيل الضعيف في مستوى قلق الانفصال. لا توجد فروق في مستوى قلق الانفصال تعزى لمتغير السن. لا توجد فروق في مستوى قلق الانفصال تعزى لمتغير الجنس.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالقلقen_US
dc.subjectقلق الانفصالen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.titleقلق الانفصال وعلاقته بالتحصيل الدراسيen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.100.pdf3,38 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.