Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13165
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبلعيد, مسعودة-
dc.contributor.authorكحلي, خيرة-
dc.date.accessioned2023-09-20T10:11:54Z-
dc.date.available2023-09-20T10:11:54Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13165-
dc.descriptionThe study aims to find out the extent of the effectiveness achieved by a behavioral therapeutic program to alleviate the problem of bedwetting in schoolchildren, and accordingly we asked the following question:  Does behavioral therapy contribute to alleviating bedwetting disorder in a schooled child? The hypothesis of the study was as follows: Behavioral therapy is an effective treatment for bedwetting disorder in schoolchildren. In this study, we dealt with two cases, whose ages ranged from 07 years to 10 years, in the city of Tissemsilt, who suffer from bedwetting disorder, and they were followed up at the Social Medical Center in the same state. We used a case study approach and a set of tools: The interview - the case study card - the family test, and we applied a behavioral program based on the following techniques: reinforcement - limiting fluids - solar daily - self-monitoring schedule - retention training - waking up the alarm. Through the results of the study, we concluded that the behavioral program contributed to alleviating bedwetting disorderen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة مدى الفعاليةٌ التي يحٌققها برنامج علاجي سلوكي للتخفيف من مشكلة التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس، وعليهٌ قمنا بطرح السؤال التالي : هل يسٌاهم العلاج السلوكي في التخفيف من اضطراب التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس؟ وتمثلت فرضيةٌ الدراسة كما يلٌي :ً يعتبر العلاج السلوكي علاجا فعالا للتخلص من اضطراب التبول اللاإرادي لدى الطفل المتمدرس. تناولنا من خلال هذه الدراسة حالتينٌ تتراوح أعمارهم ما بينٌ 07 سنوات إلى 10 سنوات بمدينٌة تيسمسيلٌت، الذينٌ يعانون من اضطراب التبول اللاإرادي، وتمت متابعتهم بالمركز الطبي الاجتماعي ووحدة الكشف والمتابعة بذات الولايةٌ. استخدمنا منهج دراسة الحالة ومجموعة من الأدوات:المقابلة بطاقة دراسة الحالة اختبار العائلة، وقمنا بتطبيق برنامج سلوكي معتمدينٌ على الفنياٌت التاليةٌ: التعزيزٌ- تحديدٌ السوائل -جدول مراقبة الذات (اليوٌميةٌ الشمسيةٌ) تدريبٌ -الاحتفاظ -الإيقاظ بالمنبه. توصلنا من خلال نتابج الدراسة إلى مساهمة البرنامج السلوكي في التخفيف من اضطراب التبول اللاإرادي.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة ابن خلدون-تيارتen_US
dc.subjectالتبول اللاإراديen_US
dc.subjectالبرنامج السلوكيen_US
dc.subjectالطفل المتمدرسen_US
dc.titleفعالية برنامج علاجي سلوكي لاضطراب التبول اللاإرادي عند الطفل المتمدرسen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Master

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
TH.M.PSY.2023.97.pdf5,25 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.