Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13146
Title: | فاعلية النسق المعرفي في الدراسات البلاغية والنقدية المعاصرة في الجزائر لعبد المالك مرتاض ( نظرية النقد) ، (نظرية البلاغة) نموذجا |
Authors: | مغربي, أمينة غربي, سارة |
Keywords: | عبد المالك مرتاض-النسق-المناهج النسقية-النقد الأدبي المعاصر. |
Issue Date: | 13-Jul-2023 |
Publisher: | Université IBN KHALDOUN- Tiaret |
Abstract: | تهدف الدراسة إلى فاعلية النسق المعرفي في الدراسات البلاغيّة والنقدية المعاصرة، وهو ما بين خضوع النقد الأدبي المعاصر لتحولات كبرى أدت إلى ظهور نوع من الخطاب النقدي يجعل من النقد نفسه موضوعا للدراسة والتحليل. إن استعمال المناهج النسقية أولى اهتماما وعناية لدى القراء والنقاد، فابرز هؤلاء النقاد العرب المعاصرين الناقد الجزائري عبد المالك مرتاض أولى عناية واهتماما كبيرا بالنقد، وهذا من خلال ما قدم في كتابه" نظرية النقد "و" نظرية البلاغة"، من ناحية المفهوم والاستعمال والاختلاف في اشكالية المصطلح. |
Description: | The study aims at the effectiveness of the cognitive system in contemporary rhetorical and critical studies. Contemporary literary criticism has undergone major transformations that led to the emergence of a type of critical discourse that makes criticism itself a subject of study and analysis. The use of systemic approaches is a priority for readers and critics. The most prominent of these contemporary Arab critics is the Algerian critic Abd al-Malik Mortad , who paid great attention and attention to criticism, and this is through what he presented in his book "Theory of Criticism" and "Theory of Rhetoric", in terms of concept, use and difference in problematic term. |
URI: | http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13146 |
Appears in Collections: | Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
فاعلية النسق المعرفي في الدراسات البلاغية و النقدية المعاصرة في الجزائر لعبد المالك مرتاض.pdf | 21,29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.