Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13126
Title: دافعية التفوق القرائي وعلاقتها بصعوبة القراءة لدى تلاميذ سنة الرابعة ابتدائي
Authors: مكاوي, سناء
نكاع, مريم
Keywords: دافعية التعلم
صعوبات القراءة
Issue Date: يون-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: تهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن العلاقة بين دافعية التفوق القرائي وصعوبات القراءة لدى تلاميذ السنة رابعة ابتدائي وذلك بابتدائية جلايلي برابح بولاية تيارت ، تكونت العينة من 81 تلميذا تم ختيارهم بطريقة قصدية من كلا الجنسين. ولقد استخدمنا المنهج الوصفي واعتمدنا في جمع المعلومات على مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات القراءة من اعداد حسن مصطفى فتحي الزيات، واستبيان دافعية التعلم الذي قام باعداده أحمد دوقة ومن ثم تمت معالجة البيانات الاحصائية.
Description: The current study aims to reveal the relationship between the motivation of reading excellence and reading difficulties among fourth-year primary students at Jaléli Barbah Primary School in the wilaya of Tiaret, the sample consisted of 81 students who were deliberately selected from both sexes. We have used the descriptive approach and relied on collecting information on the scale of diagnostic assessment of reading difficulties prepared by Hassan Mustafa Fathi Al-Zayat, and the learning motivation questionnaire prepared by Ahmed Duchessa, and then the statistical data were processed and we reached the following results: 1. There is an inverse relationship between the level of learning motivation and reading difficulties among students of the fourth year of primary school. 2. The level of motivation of reading excellence is low among students of the fourth year of primary school. 3. The level of reading difficulties is low for students of the fourth year of primary school
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13126
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.74.pdf2,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.