Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13098
Title: الفهم القرائي وعلاقته بأساليب التفكير لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي
Authors: سوقي, اسمهان
بغدادي, حورية
Keywords: الفهم القرائي
أسالیب التفكیر
Issue Date: يون-2023
Publisher: جامعة ابن خلدون-تيارت
Abstract: هدفت الدراسة الحالیة إلى التعرف على العلاقة بین الفهم القرائي وأسالیب التفكیر لدى طلبة السنة الثالثة ثانوي، ومعرفة درجة مستوى الفهم القرائي (مرتفع- متوسط - منخفض)، كما هدفت إلى معرفة أكثر الأسالیب تفضیلا بین التلامیذ. حیث تكونت عینة الدراسة من ( 180 ) تلمیذ وتلمیذة من السنة الثالثة ثانوي للسنة الدراسیة 2022/2023 كما استعملت الباحثتان المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحقیق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقیاس الفهم القرائي، ومقیاس أسالیب التفكیر لستیرنبرج وقد توصلت نتائج الدراسة إلى ما یلي: - توجد علاقة ارتباطیة دالة احصائیة بین الفهم القرائي وأسالیب التفكیر لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي. مستوى الفهم القرائي منخفض لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي. - أكثر أسالیب التفكیر المفضلة لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي (الأسلوب المتحرر، الأسلوب الفوضوي، الأسلوب الحكمي، الأسلوب الأقلي) - توجد فروق ذات دالة احصائیة في مستوى الفهم القرائي لدى تلامیذ السنة ثانوي تعزى لمتغیر الجنس. - عدم وجود فروق ذات دالة احصائیة بین الذكور والإناث في أسالیب التفكیر لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي، باستثناء وجود فروق دالة احصائیة في الأسلوب الحكمي لصالح الإناث والأسلوب الفوضوي والمحلي لصالح الذكور. - لا توجد فروق ذات دالة احصائیة في مستوى الفهم القرائي لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي تبعا لمتغیر التخصص-عدم وجود فروق ذات دالة احصائیة بین التخصص (علمي، أدبي) في أسالیب التفكیر لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوي، باستثناء وجود فروق دالة احصائیة في الأسلوب (الحكمي، المحافظ) لصالح العلمیین.
Description: The current study aimed to identify the relationship between reading comprehension and thinking styles among third year secondary students, and to know the degree of reading comprehension level (high-medium-low), and it also aimed to know the most preferred styles among students. Where the sample of the study consisted of (180) male and female students from the third year of high school for the academic year 2022/2023, and the two researchers used the descriptive-relational approach, and to achieve the objectives of the study, reliance was made on the reading comprehension scale, and the Sternberg thinking styles scale. The results of the study reached the following: There is a statistically significant correlation between reading comprehension and thinking styles of third year secondary school students. The level of reading comprehension is low among third-year secondary school students. - The most preferred thinking styles among third year secondary school students (the liberal style, the chaotic style, the judgmental style, the minority style). There are no statistically significant differences in reading comprehension scores for secondary year students due to the gender variable. There are no statistically significant differences in the thinking styles of third year secondary school students due to the gender variable. There are no statistically significant differences in reading comprehension scores for third year secondary school students, according to the specialization variable. There are no statistically significant differences in the thinking styles of third year secondary school students, depending on a variable Specialization.
URI: http://dspace.univ-tiaret.dz:80/handle/123456789/13098
Appears in Collections:Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TH.M.PSY.2023.56.pdf14,63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.